Stubbsittning – att bara sitta still i naturen – är nog världens mest eleganta friskvård och det enklaste sättet att motverka naturbrist. Men vad är det som är så bra med stubbsittning egentligen?

Varsågod – här får du 17 bra skäl att börja med stubbsittning.

Beräknad läsningstid: 6 minuter

Stubbsittning är en multivitamin som väntar på dig.

1: Minska stress

Det här är den mest uppenbara anledningen att sitta still i naturen. Stubbsittning är suveränt för att få stresshormonerna att minska. När forskaren MaryCarol Hunter lät deltagare tillbringa minst tio minuter i något de själva uppfattade som natur såg hon att halten av stresshormonet Cortisol i saliv minskade med 25 procent i snitt.

2: Rörelse

För att komma till någon sorts natur behöver du oftast promenera. Och rörelsen i sig är en svåröverträffad må bra-kur.

Kolla Dr Mike Evans inspirerande rekommendation om att Minska sömn och stillasittande till bara 23 1/2 timme per dygn.

Vill du öka rörelseeffekten? Ta en lite längre promenad till din stubbsittning.

”Can you limit your sitting and sleeping to just 23 1/2 hours a day?”

Dr mike evans, refraimhealthlab.com

3: Balans

Naturen är knölig. När du tar dig fram till din stubbsittarplats får du naturlig balansträning.

(Visste du att 1 000 personer dör av fallolyckor varje år? Fallolyckor är vår allra vanligaste olyckstyp. Men balans går i hög grad att träna.)

Vill du öka balanseffekten? Gå utanför stigen.

Stubbsittning övar balansen. Också.
Stubbsittning övar balansen. Också.

4: Rörlighet

När jag jobbade som ambulanssjukvårdare var jag ofta hemma hos åldringar som hamnat på golvet och inte kunde ta sig upp. De kanske inte varit på golvet på 20 år, så det är inte så konstigt.

Trots att det kallas stubbsittning är det ofta bäst att sitta på ett sittunderlag direkt på marken. Då får du automatisk rörlighetsträning för höfter, fotleder och knän. Du blir mer självständig.

5: Dagsljus

Även en molnig höstdag får du mycket mer dagsljus ute än inne. Det hjälper dig att bli piggare på dagen och sova bättre på natten. Det stimulerar också bildningen av D-vitamin som du behöver för att hålla skelettet starkt.

6: Immunförsvar

I naturen finns fullt av bakterier och andra mikroorganismer, våra ”gamla vänner” som verkar stimulera vårt immunförsvar. Men som vi inte får mycket av inomhus.

En bakterie, Mycobacterium vaccae, har i djurförsök visat sig förbättra humör och kreativitet.

7: Vitamin Textur

Att känna bark, mossa och stenar är välgörande för sinnet. Det mår du bra av.

8: Kreativitet

De bästa idéerna kommer inte när du sitter timme efter timme vid datorn. De dyker ofta upp när du kopplar av och gör något helt annat. I duschen till exempel. Eller när du stubbsitter.

Bästa sättet att ”tänka utanför boxen” är kanske att gå utanför boxen?

Stubbsittning ger nya ut- och insikter
Stubbsittning ger nya ut- och insikter

9: Fristad. Du duger.

Många känner sig pressade att visa upp en fin yta i vardagen. På jobbet och i sociala medier. I naturen är du välkommen precis som du är.

10 Meditation utan meditation

Stubbsittning innebär att bara sitta still i naturen. Du behöver inte utöva någon särskild meditationsteknik. Ändå blir det ofta så att tankesnurret lugnar sig efter en stund och en mer rofylld känsla infinner sig.

Du kan lugnt göra tankeutflykter om du vill, och får då och då hjälp av naturen att komma tillbaka till här och nu med mjuk fascination. Något händer som fångar din uppmärksamhet men inte drar igång stresslarmet. Som ett löv som rör sig, en skiftning i solljuset eller en vindpust mot kinden.

11. Distans

Bland stubbar och stenar kan du få distans till din egen vardag och dina problem.

12: Förundran

Inför en gammal ek, en solnedgång eller utsikten över en sjö kan du känna dig liten på ett bra sätt.

Att uppleva förundran stärker välbefinnandet.

(En inspirerande bok om förundran är Förundranseffekten av Sara Hammarkrantz och Katrin Sandberg.

13: Självkännedom

En viktig ingrediens i stubbsittning är att välja den plats du vill sitta på idag. Du övar dig i att lyssna på dina känslor och ställa dig frågan ”Vad behöver jag just nu”? Och agera därefter.

14: Egenmakt

När du bestämt dig för att avsätta en stund i naturen för dig själv blir varje genomförd stubbsittning en manifestation av att du tar ansvar för ditt eget välbefinnande.

15: Acceptans och konstruktiv handlingskraft

I naturen kan mycket hända som du inte råder över. Det börjar regna eller blåsa. Eller du blir kall. Att bli arg eller frustrerad ändrar inget. Naturen bryr sig inte om ifall du skriker. Det är upp till dig hur du vill agera.

Du övar dig i ett accepterande och konstruktivt förhållningssätt. ”Nu är det så här. Vad gör jag nu”. Du blir mer robust som människa.

16: Memento mori – en påminnelse om döden

Döden är ständigt närvarande i naturen. Till exempel i form av liggande döda träd. Ibland kan du hitta rester av döda djur. De kan bli en påminnelse om att inte heller din tid är obegränsad, och att du faktiskt inte vet när livet tar slut.

Det kan bli en vänlig uppmaning om att använda din tid till sånt som är värdefullt för dig.

17: Samhörighet

Kanske är det här den viktigaste effekten av stubbsittning. Det kan ta ett tag att känna samhörighet med allt annat som lever, men när den smyger sig på dig blir den en urkraft för livet.

Kanske blir du mer inspirerad att vara rädd om din närnatur som börjar exakt där du är. Du är natur.

Samhörighet är kanske den viktigaste anledningen att stubbsitta.

Sammanfattning: Testa stubbsittning idag.

Jag tror att stubbsittning kan vara världens mest eleganta friskvård. Fördelarna har du här ovanför.

Dessutom är det gratis och lättillgängligt att stubbsitta. Och det finns inga svåra biverkningar. Möjligen risk för tillvänjning, men det är en bra sak.

Så varför inte ta dig en stubbsittning redan idag?

Trevlig stubbsittning!

/Bosse

P.S. Vill du ha hjälp att göra stubbsittning till en god vana? Varför inte erövra Svart bälte i stubbsittning?

D.S.

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.