Skogsbad innebär ”att vara i naturen med alla sinnen”, och är suveränt för att minska stress.
Och du kan enkelt börja skogsbada på egen hand.

Här får du en komplett nybörjarguide.

Beräknad läsningstid: 6 minuter

Skogsbad innebär att "bara vara" i skogen med alla sinnen. Det får dig att må bra.
”Var i naturen med alla sinnen”. Svårare än så är det inte att skogsbada.

Skogsbad började i Japan

Skogsbad har sitt ursprung i Japan, där många kontorsarbetare på 1970-talet dog av karoshi, död på grund av utarbetning. Som ett svar startade myndigheterna på 1980-talet Shinrin-yoku, som på svenska blivit skogsbad.
Idag finns ett hundratal officiella skogsbadsskogar i Japan, och fenomenet sprids fort över världen.

Och med tanke på all ohälsa som stressiga kontor orsakar är det inte en dag för tidigt.

”Kravlös vistelse i skogen med alla sinnen”

Forskaren Cecilia Malmqvist vid Linnéuniversitetet definierar skogsbad så här:

  • Kravlös vistelse i skogen och att
  • Ta in skogen med alla sinnen.

Och den japanske forskaren Dr Qing Li, som kanske är den som gjort mest för att förklara och sprida skogsbad förklarar fenomenet på det här viset:

”It is simply being in nature, connecting with it through of our sense of sight, hearing, taste, smell and touch.” 

Skogsbad går alltså ut på att ta det lugnt och ”bada” i sinnesintryck från skogen.

Att inte göra så mycket, utan fokusera på att vara.

Att långsamt och uppmärksamt låta dofter, ljud och känselintryck lugna ner kropp och hjärna.

Låter det för enkelt? Det är enkelt. Men tänk efter:

  • Hur stor del av din vardag präglas av lugn och ro?
  • Hur ofta är du uppmärksam på andra sinnen än syn och hörsel?
  • När ägnade du dig senast åt att bara vara – i motsats till att göra?

Forskningen ger tummen upp för skogsbad

I Japan har man forskat massor om skogsbadets hälsoeffekter, och skogsbad har visat sig ha alla de här fördelarna:

Stubbsittning ger nya ut- och insikter
När du ”bara är” i naturen – då skogsbadar du.

Guide: Gör ditt eget skogsbad i fem enkla steg

Dags att prova! Här får du en enkel nybörjarguide till ditt eget skogsbad.

  1. Gå ut. Sök upp en skog eller någon annan plats där du kan få intryck av natur. Det kan vara en park eller en liten skogsdunge. Låt mobilen vila.
  2. Landa. Stå stilla och lägg märke till vad som finns runt dig. Kanske ta ett par djupa andetag som nedvärmning. Låt mobilen vila i fickan.
  3. Promenera långsamt och uppmärksamt.
  4. Stanna till och utforska det du upptäcker med alla sinnen. Känn på barken av ett träd. Dofta på jord och växter, lyssna på vind och fåglar.
  5. Bara sitt stilla en stund. Förslagsvis minst 10 minuter. Men du bestämmer.

Klart!

Upprepa så ofta du har lust. Det finns inga farliga bieffekter.


Vill du ha hjälp? Anlita en guide!

Du kan lugnt gå ut i skogen och skogsbada på egen hand. Det är ingen risk att du gör ”fel”, och det finns inga allvarliga biverkningar.

Men en guide kan ge det där lilla extra, till exempel:

  • förhöja upplevelsen genom att sätta tonen,
  • visa dig till bra platser och
  • guida dig genom övningar så att du lättare hittar lugn och återhämtning.

Att boka upp sig på ett skogsbad kan också göra att det verkligen blir av.

I Sverige finns många kompetenta guider som kan hjälpa dig hitta lugnet i naturen.

  • Petra Ellora Cau WetterholmShinrin-Yoku Sweden är legitimerad psykolog, och därtill certifierad Natur och Skogsterapi Guide. Hon ordnar regelbundet skogsbad och annan skogsterapi. Här kan du läsa om ett av hennes skogsbad.
  • Författaren Åsa Ottosson har skrivit massor om kopplingen natur och hälsa. Men hon leder också gärna skogsbad. Eller föreläser om det.
  • Sist men inte minst ordnar Utemaningen (jag) gärna också skogsbad. Jag som skrivit den här miniguiden är naturhälsopedagog och instruktör i mindfulness och leder regelbundet må bra-aktiviteter i naturen. Jag har lett skogsbad långt innan begreppet blev känt i Sverige.

  • På sidan Skogsbad Sverige hittar du information om skogsbad och ytterligare några skogsbadsguider.
  • På facebook finns gruppen Skogsbad i Sverige. Där hittar du arrangemang på många orter. Finns inget som passar dig kan du lägga ut en fråga.

Läs mer om skogsbad

Fin bok om skogsbad. Foto: Amazon.com.

Forest Bathing: How Trees Can Help You Find Health and Happiness
Av Dr Qing Li.

Mycket trevlig bok. Informativ och samtidigt med en avspänd, trevlig ton. Författaren visar hur du kan göra många olika varianter på skogsbad utifrån dina förutsättningar och önskningar.


Shinrin yoku : bli lugn och harmonisk med natur- och skogsterapi
av Yoshifumi Miyazaki.


How to go forest bathing (+ why it makes you healthier & happier)

Riktigt innehållsrik sida om skogsbad.


Vill du ordna skogsbad för andra? Bli Friskvårdsguide!

Utemaningens endagskurs till Friskvårdsguide är nog det snabbaste och enklaste sättet att komma igång med att leda skogsbad och andra må bra-aktiviteter i naturen. En praktiskt inriktad kurs helt utomhus. Eller online om du föredrar det.

Sammanfattning: Gå ut och ta det lugnt.

Gör det nu. Vänta inte tills du är vidbränd.

Och du – stressen finns alltid kvar om du ångrar dig.

3 Kommentarer

  1. Mylene Barat den 15 september, 2019 kl 09:10

    1. Jag promenerade i skogen Vällingby har mycket natur och dess enorma träd med de stora stammarna.
    2 .Stängde av mobilen utan att att prata med någon och höra någon eller vad som helst.
    3 . Jag tog en djup ande tag när jag stängde ögonen koncentrerade mig och andades in naturen luft, där jag
    hörde fåglarnas ljud , och man kan andas syre från träden.
    4. Promenad långsamt utan att tänka på någon stress alla dessa vackra träd med sina gröna blad man blir
    man är helt avslappnad det är som syresättning av trädet ger dig lugn och ro inom dig.
    5 .Jag upptäckte att det i naturen finns en kraft som hjälper dig att stärka dig själv hur avslappnade det är i
    naturen att många söker sig där. Det finns stor kontrakt med naturen som med Asfalt. Naturen förnyar ditt
    sinne , Även om de kväver problem och dagens stress stör dig avslappnad naturen dig.
    6 . Sitt still nu sitter jag stilla fullständig avslappnad med ett tomt sinne och med uppskattning för livet .

  2. Mylene Barat den 17 september, 2019 kl 05:38

    1.Jag sökte en skog i Vällingby det var lugnt och skönt
    2. Jag har stäng av mobilen utan att tänka att prata med någon och höra någon problem.
    3. Jag tog en djup ande tag stängde mina ögon och koncentrera mig där jag andades luften av naturen.
    Jag hade lyssna på fåglarna , i skogen man andas luften syre som trädet kastar bort.
    4 . Promenerar långsamt utan att tänka utan att tänka på någon stress alla dessa vackra träd med vackra gröna
    blad , man blir helt avslappnad det är syresättning av trädet som ger dig lugn.
    5. Jag upptäckte att i naturen finns en stor kraft som hjälper människor att stärka sig själv , hur avslappnande
    det är i naturen . Det finns stor kontrakt med naturen som med Asfalt. Naturen förnyar ditt sinne så man
    slipper att oroa sig för mycket när man blir stressad ibland förvirrad dina nerver dig skogen hjälper
    att andas tar av ner.
    6. Sitt stilla . Nu sitter jag stilla fullständigt lugn med ett tomt sinne och med uppskattning för livet.

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.