Nybörjarens guide till skogsbad

Har du inte börjat skogsbada än? Då är det på tiden!
Ett enklare och mer effektivt sätt att minska stress och må bättre är svårt att hitta.
Här får du en komplett nybörjarguide.

Kvinna som tittar ut över naturen.
Det är enkelt att komma igång med skogsbad. Gå ut, ta det lugnt och var uppmärksam. Foto: Pixabay.

Vad är skogsbad?

Skogsbad har sitt ursprung i Japan, där många kontorsarbetare på 1970-talet dog av karoshi, död på grund av utarbetning.
Som ett svar startade myndigheterna på 1980-talet Shinrin-yoku, som på svenska blivit skogsbad.
Idag finns 48 officiella skogsbadsskogar i Japan, och fenomenet sprids fort över världen.

Och med tanke på all ohälsa som stressiga kontor orsakar är det inte en dag för tidigt.

Skogsbad går ut på att ta det lugnt och ”bada” i sinnesintryck från skogen.

Att långsamt och uppmärksamt låta dofter, ljud och känselintryck lugna ner kropp och hjärna.

Låter det för enkelt? Det är enkelt. Men tänk efter:

  • Hur stor del av din vardag präglas av lugn och ro?
  • Hur ofta är du uppmärksam på andra sinnen än syn och hörsel?
  • När ägnade du sensat tid åt att bara vara – i motsats till att göra?

Tänkte väl det!

Varför ska du skogsbada?

Skogsbad har visat sig ha alla de här fördelarna:

En sammanställning av vetenskapen kring varför vi mår bra i naturen hittar du hos Association of Nature and forest therapy


Guide: Gör ditt eget skogsbad i fem enkla steg

Dags att prova! Här får du en enkel nybörjarguide till ditt eget skogsbad.

  1. Sök upp en skog eller någon annan plats där du kan få intryck av natur. Det kan vara en park eller en liten skogsdunge.
  2. Låt mobilen vila.
  3. Stå stilla och lägg märke till vad som finns runt dig.
  4. Promenera långsamt och uppmärksamt.
  5. Stanna till och utforska det du upptäcker med alla sinnen. Känn på barken av ett träd. Dofta på jord och växter, lyssna på vind och fåglar.
  6. Bara sitt stilla en stund.

Vill du ha hjälp?

Det kan vara enklare att komma igång med en guide.
Och i Sverige finns numera en hel del kompetenta guider som kan hjälpa dig hitta lugnet i naturen.

  • Författaren Åsa Ottosson har skrivit massor om kopplingen natur och hälsa. Men hon leder också gärna skogsbad. Eller föreläser om det.
  • Sist men inte minst ordnar Utemaningen gärna också skogsbad. Jag som skrivit den här miniguiden är naturhälsopedagog och instruktör i mindfulness och leder regelbundet må bra-aktiviteter i naturen.

Läs mer om skogsbad

Fin bok om skogsbad. Foto: Amazon.com.

Forest Bathing: How Trees Can Help You Find Health and Happiness
Av Dr Qing Li. (Sponsrad länk.)
Mycket trevlig bok. Informativ och samtidigt med en avspänd, trevlig ton. Författaren visar hur du kan göra många olika varianter på skogsbad, alltifrån förutsättningar och önskningar.


Shinrin yoku : bli lugn och harmonisk med natur– och skogsterapi
av Yoshifumi Miyazaki (Sponsrad länk).


På sidan Skogsbad Sverige hittar du information om skogsbad och ytterligare några skogsbadsguider.

Vill du ordna skogsbad för andra?

Då kanske du är intresserad av Utemaningens endagskurs till Friskvårdsguide. En praktiskt inriktad kurs helt utomhus.

1 Kommentar

  1. Mylene Barat den 17 september, 2019 kl 05:38

    1.Jag sökte en skog i Vällingby det var lugnt och skönt
    2. Jag har stäng av mobilen utan att tänka att prata med någon och höra någon problem.
    3. Jag tog en djup ande tag stängde mina ögon och koncentrera mig där jag andades luften av naturen.
    Jag hade lyssna på fåglarna , i skogen man andas luften syre som trädet kastar bort.
    4 . Promenerar långsamt utan att tänka utan att tänka på någon stress alla dessa vackra träd med vackra gröna
    blad , man blir helt avslappnad det är syresättning av trädet som ger dig lugn.
    5. Jag upptäckte att i naturen finns en stor kraft som hjälper människor att stärka sig själv , hur avslappnande
    det är i naturen . Det finns stor kontrakt med naturen som med Asfalt. Naturen förnyar ditt sinne så man
    slipper att oroa sig för mycket när man blir stressad ibland förvirrad dina nerver dig skogen hjälper
    att andas tar av ner.
    6. Sitt stilla . Nu sitter jag stilla fullständigt lugn med ett tomt sinne och med uppskattning för livet.

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.