Utmattad? Träna lagom!

Träning är bra för att förebygga stress. Men ta det varligt om du redan är utmattad är sjukgymnastens tips.

En promenad kan vara bästa rörelsen om du är utmattad. Foto: Pixabay.

Att rörelse är viktigt för att må bra vet du redan. Rörelse gör att du lever längre, orkar mer och får mindre ont.

Rörelse kan också göra att du tål stress bättre och minskar risken för att bli deprimerad.

Men hur är det om man redan är utmattad? Är det träning eller vila man behöver?

Bild på Agneta Lindegård Andersson.

Agneta Lindegård Andersson.

En som vet mycket om det är Agneta Lindegård Andersson. Hon är sjukgymnast i Västra götalandsregionen och har jobbat med patienter med utmattningssyndrom i 15 år

Hon har också forskat på effekter av fysisk aktivitet i ”doserad och lagom” mängd under ungefär lika många år.

”Rör dig, men ta det lugnt”

— Tyvärr är det så att samhället i stort har hamnat i en hype kring tron att ju mer och ju hårdare man tränar  desto bättre är det för all typ av hälsa.

— Många trendiga tips påverkar redan sjuka personer mer negativt än de gör nytta. Speciellt gäller detta personer med utmattningssyndrom.

Dessa personer bör vara fysisk aktiva på en ganska låg nivå hela tiden. Det viktiga är att hålla ut och se till att den aktivitet man gör blir långsiktig, säger Agneta Lindegård Andersson.

Mät inte så mycket – lyssna på kroppen i stället

— När man har utmattningssyndrom är det viktigt att lyssna inåt på kroppsliga och själsliga signaler.

— Mät och läs inte så mycket. Lyssna på kroppen i stället, säger Agneta Lindegård Andersson.

Slutsats: Träna lagom

Om du är vuxen och frisk bör du röra dig minst 15o minuter i veckan på åtminstone måttlig nivå. Det är rekommendationen enligt FYSS.

Dessutom bör du utöva någon form av styrketräning 2 – 3 gånger per vecka. Du behöver inte gå på gym – kroppens belastning räcker långt. Här får du tips om sju superrörelser för hela kroppen. 

Om du är eller tror att du är utmattad – fortsätt rör dig. Men ta det lugnt och lyssna på kroppen. En lugn promenad kan vara fullt tillräckligt. 

Lyssna på kroppen och var noga med återhämtningen. 

Tips om rörelse för psykisk hälsa

Fysioterpeuterna har gett ut skriften Fysisk aktivitet – din väg till bättre psykisk hälsa.
Där kan du läsa goda råd för att förebygga eller behandla psykisk ohälsa.

I skriften ger de 5 smarta tips till dig som vill vara fysiskt aktiv på ett hållbart och långsiktigt sätt:

  1. Den bästa fysiska aktiviteten är den som blir gjord!
    Hitta en aktivitetsform som du tycker om.
  2. Lagom är bäst.
    Hellre lite och regelbundet än mycket och oregelbundet.
  3. Sätt rimliga mål.
    Undvik att jämföra dig med andra.
  4. Skapa goda och hållbara vanor.
    Dela upp veckodosen och anpassa din aktivitet utifrån dagsformen.
  5. Bygg in fysisk aktivitet i vardagen.
    Ta trapporna
    istället för hissen, cykla istället för att ta bilen,
    promenera till mataffären och bär kassarna hem.

Är du osäker? Kontakta sjukvården.

Vårdguiden 1177 är en bra början.

 

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.