Vilket pausprogram är bäst?

Du är gjord för att gå i skogen, inte sitta vid en dator. Men ett pausprogram eller andra knep kan minska riskerna och göra tillvaron lite skönare.

Ta en paus! Foto: Dreamstime.
Det viktiga är att du tar paus. Hur du gör det är upp till dig. Foto: Dreamstime.

Att sitta framför datorn långa stunder är  förödande för hälsan. Du och jag är ju biologiskt sett vandrare – inte gjorda för ett liv ”på burk”.

Lösningen enkel i teorin: res dig  från stolen, ta en paus och gör några övningar.

Det räcker med några sekunders paus för att kroppen ska få lite återhämtning.

Men vem har inte varit med om ”jag ska bara…” på morgonen – och vips är det dags för lunch?

Då kan ett pausprogram vara lösningen. Med teknikens hjälp får du regelbunden påminnelse om att ta paus. Det enda du behöver göra är att lyda.

Men funkar de? Och vilket ska jag välja?

(Den här artikeln publicerades 2011, omarbetatades 2015 och uppdaterades i januari 2019.)

Funkar pausprogrammen?

Visst funkar de!

Om du verkligen ser till att göra någonting när programmen säger till så får du en välbehövlig paus och mår bättre på sikt.

Vilket pausprogram är bäst?

Det är mest en fråga om tycke och smak.

Jag har provat Microbreak, ErgoPop och Pausit i minst någon månad vardera. Alla tre fungerar bra. De påminner dig om att ta paus och är fyllda med bra övningar.

Skillnaden mellan programmen är mycket mindre än skillnaden mellan att ha ett pausprogram eller inte ha ett.

ErgoPop anpassar sig till hur du jobbar.

Så här ser ErgoPop ut när det är dags att öva.

ErgoPop känner av hur intensivt du arbetar och anpassar hur ofta pauserna kommer till det.

Du kan ladda hem en gratis provversion från hemsidan.


Microbreak har också antistressövningar

Microbreak.

Microbreak har en trevlig mix av övningar. Du kan välja att välja om antistressövningar ska vara med eller inte.

Du kan också välja färdiga övningar till ett rehabprogram.

Hos Microbreak kan du inte direkt ladda hem programmet, utan måste skicka mail till företaget för att beställa.


 Pausit är lätt att anpassa

Pausit kallar sig ”din personliga tränare på jobbet”.

När det börjar bli dags att träna stiger en liten instruktör in på skärmen och vinkar uppmanande.

Då kan du välja om du vill träna nu, senare eller helt skippa det här passet.

Om du vill kan du välja ”problemområden” och få fler övningar för vissa kroppsdelar. Du kan också välja bort en övning du inte gillar. Tryck bara på ”ta bort-krysset” när övningen körs så slipper du just den övningen i fortsättningen.

Pausit innehåller också andningsövningar och avslappningsövningar.

Kanske är Pausit det mest kompletta programmet, men som sagt. Det viktigast är att du rör dig.


Pausprogram i molnet eller mobilen

Det finns också alternativ till traditionella pausprogram som du laddar hem. Gemensamt för dem är att de hjälper dig komma ihåg att ta paus. Vad du ska göra på pausen är däremot upp till dig.

Break timer funkar med Chrome

Break timer är simpel och trevlig. När det är dags för paus fyller den hela skärmen. Jag har valt en färg och budskap som jag gillar.

Om du har Chrome kan du koppla på tillägget Break timer.

Det är just en timer, och innehåller inga övningar.

I inställningarna anger du när programmet ska funka, till exempel veckodagar mellan 9 och 17, och hur ofta du vill ha paus.

Du kan också välja om det ska låta eller inte. (Skönt om du sitter i öppet kontor.)

Sedan sköter det sig själv i bakgrunden.

Break timer känner av om datorn är inaktiv och skjuter upp pausen.

Till Break timer i Chrome Web store


Stand Up har du i telefonen

Stand Up är en enkel timer för Iphone som inte innehåller övningar.

Du gör inställningar ungefär som i Break timer.

Om du vill kan du ställa in Stand Up så den känner av din plats och bara larmar när du är på jobbet.

Kan ju vara skönt att slippa påminnas om att ta paus på lunchen…

Stand Up är gratis och laddas hem från AppStore.

Till Stand Up i App Store


Använd timern i mobilen

Det här är den metod jag själv använder oftast. När jag tar plats vid datorn sätter jag timern på 25 minuter och jobbar fokuserat den tiden.

När timern surrar trycker jag på ”upprepa”, gör några enkla övningar och sätter igång att jobba igen. Hur simpelt som helst.

Nackdelen är förstås att du måste komma ihåg att göra det här. Fördelen är att det är supersimpelt och du använder något du redan har.

Sammanfattning och slutsats

Viktigast av allt: Skaffa något pausprogram eller se till att du på något annat sätt säkrar att du får tillräckligt med pauser och variation i jobbet.

Vill du ha tips på några bra pausövningar vid datorn? Här hittar du dem! 

Hur gör du för att ta paus?

Tipsa mig gärna.

Var rädd om dig!

/Bosse

4 Kommentarer

  1. Mikael wahman den 7 december, 2011 kl 01:11

    Spännade med en jämförelse, då denna typ av program kommer att vara en viktig del av förebyggande hälsovård i framtiden.

    Synd dock att du inte testade det tredje och modernaste programmet som finns tillgängligt, Pausit. http://www.pausit.se

    Skulle du vara nyfiken förser jag dig gärna med uppgifter om detta program som idag används av ett tiotal statliga myndigheter, flera kommuner och företag runtom i landet.
    //Mikael

    • Balansverkstan den 8 december, 2011 kl 09:54

      Hej Mikael,
      Tack för din kommentar. Självklart vill jag även testa och ta med Pausit. Återkommer till dig via mail.
      Vänliga hälsningar
      Bosse

  2. Catarina den 31 oktober, 2016 kl 09:23

    Det finns också gratis pausprogram, kolla t.ex. detta:
    https://internwebben.ki.se/sv/pausprogram

    Bara att välja hur ofta man vill ha paus och vad man vill göra under den 🙂

  3. Bosse den 31 oktober, 2016 kl 01:08

    Det har du rätt i Catarina! Tack för tipset!

Lämna en kommentar





%d bloggare gillar detta: