Stubbsittning är förmodligen världens mest effektiva friskvård, sett till effekt jämfört med kostnad. Varsågod: här får du nybörjarens guide till stubbsittning!

Stubbsittning är förmodligen världens mest effektiva friskvård. Foto: Bosse Rosén, Utemaningen.

Jag älskar stubbsittning! En stilla stund i skogen får mig att gå ner i varv, ger mig nya kreativa idéer och ny energi. Jag mår bättre helt enkelt. Och jag tror att världen skulle vara en bättre plats om fler ägnade sig åt stubbsittning. 

Och det är så otroligt enkelt. 

Vara stilla i naturen. Bara. 

Så vad är stubbsittning för något? 

Jo, det är helt enkelt att tillbringa en stund i någon form av natur i stillhet. Inte träna, inte lyssna på musik, inte pilla på mobilen. 

Men först kanske du vill ha lite argument för varför du ska börja stubbsitta?
Varsågod, här kommer de: 

Stubbsittning minskar stressen med 25%

Och stubbsittning har massivt stöd av vetenskapen. Forskaren MaryCarol Hunter vid University of Michigan fann 2019 att människor som var stilla i naturen i minst tio minuter under en serie av tillfällen minskade halten av stresshormoner med 25%

Bäst effekt fick de som satt i 20 minuter.

Stubbsittning är en multivitamin

Men minskad stress är bara en, fast viktig, effekt av stubbsittning. 

Här är tre ytterligare bonusar av stubbsittning eller andra sätt att vara i naturen): 

  • Ökad kreativitet. När du får distans och går utanför boxen kan nya tankar slå rot. 
  • Känsla av samhörighet. När du är stilla en stund i naturen kan du få en känsla av att du är en del av något som är större än dig själv. Det mår vi bra av. 
  • Berikande naturupplevelser. Det är inte ovanligt att fåglar eller ekorrar blir nyfikna och kommer fram när du är stilla. Jag har sett rävar, rådjur och dovhjortar under mina stubbsittningar. 

Varning: stubbsittning löser inte allt. Och det kan vara obekvämt. 

Så här långt kan det låta som att stubbsittning är ett mirakelmedel som löser allt. 

Så är det förstås inte. Är du fattig eller hemlös kommer inte pengar eller bostad trilla över dig för att du stubbsitter. Men kanske får du ny kraft att hantera dina problem. 

Att sitta still i naturen kan också vara obekvämt. Det kan regna och blåsa. 

Gå ut i naturen. Var stilla. Det är allt du behöver veta för att komma igång med stubbsittning.

Nybörjarens guide till stubbsittning 

Bästa sättet att bilda dig en uppfattning om stubbsittning är att testa. 

Så här gör du: 

1. Gå ut i någon form av natur

Gå ut och leta upp något som käns som natur för dig.

Vad som är natur bestämmer du själv, liksom tid och plats. Du kan stubbsitta i en park eller en skogsdunge. Eller kanske på en parkbänk med utsikt över en sjö. 

2. Var stilla 

Du kan sitta på ett sittunderlag på marken. Eller stå vid ett träd. 

Jag rekommenderar att du sitter i minst tio minuter. Det är den tid som forskaren MaryCarol Hunter använde i sin studie som jag nämde. Men en minut är bättre än inget. 

Själv sitter jag oftast i 15 minuter, det funkar bra för mig. 

Sätt gärna en timer på den tid du valt så behöver du inte tänka på tiden. 

OBS: Det är det enda du ska använda mobilen till. 

Klart!

Känn eftereffekten.

Om du vill kan du nu stoltsera med att du erövrat Vitt bälte i stubbsittning.

Du kan ladda hem bilden och pryda din facebook-profil med.

(Ja, du kan förstås också ta Svart bälte i stubbsittning. Då har du gett dig själv en riktigt bra vana.)

Vitt bälte i stubbsittning.
Efter en stubbsittning på minst tio minuter kan du stoltsera med Vitt bälte i stubbsittning. Högerklicka och ”spara som” för att ladda ner bilden.

Bonustips: Du behöver ingen stubbe

Ordet stubbsittning är bara ett enkelt begrepp. Du kan sitta på en stubbe, men ofta är de blöta och murkna. Jag kör oftast med ett sittunderlag på marken. Du gör som du vill. 

Lycka till med din stubbsittning! 

Skriv gärna en kommentar om vad du upplevde.  

/Bosse

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.