Trött i skallen? Ge hjärnan ny energi på en minut. Allt du behöver är en skogspinne. Varsågod – en övning i pinnfulness, en enkel pausövning för hjärnan.

En pinne kan användas för en skön pausövning för hjärnan.
En pinne är allt du behöver för en härlig pausövning för hjärnan.

I förra veckan var jag på kurs i Praktisk retorik hos Framfot. En övning var att föredra mitt eget ”case” för två andra deltagare.

Jag valde att prova en införsäljning av mitt nya koncept med korta utepauser som jag håller på att jobba fram.

Jag hade varit ute och hämtat några skogspinnar som jag lagt på bordet. Det väckte genast en av deltagarnas intresse.

– Man blir nyfiken på vad du ska ha de där till, sa han när han såg pinnarna.

– De ska illustrera hur enkelt det kan vara att må lite bättre till både kropp och knopp med hjälp av naturen.

– Så vill ni ha avkoppling för skuldrorna, eller en mental pausövning för hjärnan, frågade jag.

– Den mentala pausövningen! svarade båda med en röst.

Jag blev glatt förvånad eftersom båda var rejält vuxna män med tekniska yrken.

”Märkligt att man kan bli så fokuserad”

Jag drog igång min övning, och ungefär samtidigt kom ett par kvinnor från en annan kurs in i pausrummet där vi satt. De pratade ivrigt med varandra och satte samtidigt igång kaffeautomaten som drog igång med ett ljudligt muller-skrap-pip.

Men jag körde på ändå. ”Det får gå som det går”, tänkte jag. Och vi hade också begränsat om tid.

Mina två kursdeltagare var helt inne i övningen som var över på ungefär en minut.

– Vad skönt! utbrast den ena.

– Märkligt att man kan bli så fokuserad. Jag hörde ljuden, men det var lätt att koppla bort ändå, sa den andra.

Superkul, tycker jag.

Det här var vad jag gjorde:

Pinnfulness i tre enkla steg

Så här får du en skön pausövning för hjärnan med hjälp av en skogspinne:

Pinnfulness. En enkel och skön pausövning för hjärnan.
  1. Fatta pinnen mellan dina båda händer. Blunda.
  2. Undersök pinnen med känseln så noga du kan.
    Du kan till exempel känna på den med huden på insidan av underarmen.
  3. Om du vill – gå vidare med att dofta på pinnen. Klart!

Upprepa så fort du behöver ge hjärnan ny energi. Det finns inga skadliga biverkningar.

Därför funkar det

Hur kan en så här enkel övning ge avkoppling för hjärnan?

Jo, i grunden är det samma sak som när vi fokuserar på andningen i mindfulness. När vi är medvetna om de direkta sinnesupplevelserna får ”analyshjärnan” välbehövlig vila.

En fördel med pinnen är att det kan vara lättare att fokusera när du har ett konkret föremål att ägna uppmärksamheten åt. Dessutom är en pinne full av ojämnheter så att din upptäcktsfärd blir spännande.

Lycka till med pinnfulness!

/Bosse

P.S. En annan stor fördel med den här övningen är att du tvingas gå ut och hämta en pinne. Då får du del av många fler må bra-faktorer. Men det har du redan fattat.

D.S.

2 Kommentarer

  1. Jonas den 9 november, 2020 kl 01:21

    Jättefin övning och tack för att du sprider vikten av ett (natur)ligt liv.

    • Bosse på Utemaningen den 9 november, 2020 kl 03:21

      Hej Jonas,
      Tack för kommentaren – kul att du gillade övningen!
      Känn dig fri att tipsa om du tror någon behöver den.
      /Bosse

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.