Stelnat till vid datorn? Varsågod – här får du världens enklaste pausövning för skuldrorna. Allt du behöver är en skogspinne*.

Allt du behöver till den här pausövningen är en skogspinne.
Suttit för länge vid datorn? En vanlig skogspinne är allt du behöver för att få ny energi.

När du sitter böjd som en ostkrok över datorn timme efter timme blir dina muskler sura. Och till slut skriker de.

Och det påverkar både ditt humör, din hälsa och din produktivitet.

Så vill du vara snäll mot din kropp och hålla länge ger du kroppen en enkel, rolig pausövning då och då.

Och det går fort. En mikropaus kan du göra på bara några sekunder, och gör att dina trötta muskler sköljs igenom med nytt, friskt blod.

Varsågod – här får du ”pausövning med pinne”:

Pausövning med pinne i tre enkla steg

Med en skogspinne mjukar du upp stela muskler på nolltid.
1. Fatta pinnen med båda händerna.
Sträck upp och bli smidigare. Pausövning med pinne.
2. Lyft pinnen högt över huvudet. Är du rörligare än jag kan du gärna ha armarna lite rakare.
Dra ner pinnen bakom nacken och känn hur det stramar skönt runt skuldrorna.
3. Dra ner pinnen så långt du kan bakom nacken. Känn hur det stramar skönt runt skuldrorna.
Ahh!
Klart! Återgå till utgångsläget. Känn eftereffekten.
För en pinne i cirklar runt kroppen och mjuka upp stela skuldror.
Bonus: För pinnen i cirklar runt kroppen. Töjer lite mer.

Klart!

Känn eftereffekten.

Upprepa så ofta du har lust. Det finns inga farliga biverkningar.

*Varför göra pausövningen med en skogspinne?

Varför ska du använda en skogspinne till pausövningen, kanske du undrar? Går det inte lika bra med en penna eller en galge?

Jo, det är klart det gör! Det viktiga är att du rör dig.

Men känslan blir långt ifrån densamma.

Och du får en osökt anledning att gå ut. Det är inte det sämsta.

Bonustips: gör pausövning med pinne utomhus.

Då får du frisk luft och dagsljus också.

Var rädd om dig!
/Bosse

P.S. Fler pausövningar hittar du här:

Nio magiska mikropauser som håller dig fräsch vid datorn

P.P.S. Pausövningar är en naturlig del i ett vänligare sätt att leva som jag tipsar om i kursen Stigmetoden.

D.S.

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.