Kontoret dödar. Här är fem saker du kan göra nu.

Stress dödar. Men det är bara en liten del av problemet. Här är fem snabba sätt att slå tillbaka.

Jobbet tar kål på oss, menar författare. Dags att slå tillbaka. Foto: Shutterstock.

Stress dödar.

Du vet säkert redan att en hårresande stor andel av de anställda i Sverige är svårt stressade. Det har gått så långt att stress och andra psykiska orsaker är vår vanligaste orsak till sjukskrivning.

Men stressen är bara en liten del av det verkliga problemet. Det menar i alla fall Jeffrey Pfeffer, professor i organizational behavior vid Stanford Graduate School of Business och författare till boken Dying for a paycheck. (sponsrad länk)

Jobbet är ansvarigt för en mycket större andel av människors ohälsa, menar professor Pfeiffer i en intervju i Insights for Stanford Business:
The Workplace Is Killing People and Nobody Cares

Han argumenterar där för en skrämmande orsakskedja: 

1. Kroniska sjukdomar som diabetes, och hjärt-kärlsjukdomar är de som belastar sjukvårdssystemet mest. I USA står de enligt artikeln för 75 procent av sjukligheten. (Jag har inte hittat någon siffra för Sverige, men liknande siffror gäller förmodligen även här.)

2. Många av de kroniska sjukdomarna orsakas eller förvärras av stress. 
När vi är stressade rör vi oss mindre, äter sämre, dricker mer alkohol för att nämna några exempel. 

3. Den dominerande orsaken till stress är jobbet.

Jobbet – leder till stress – leder till kroniska sjukdomar – leder till döden. 

Hu! 

”Det är arbetsgivarens problem” 

Men är det inte arbetsgivaren som har ansvar för att vi håller oss friska på jobbet?

Jo. Arbetsmiljölagen säger att arbetsgivaren är skyldig att se till att du inte skadas eller blir sjuk på jobbet. 

Men hur bra funkar det, givet de ovan nämnda siffrorna? Inget vidare, särskilt inte med tanke på att den arbetsrelaterade ohälsan snarast verkar öka, inte minska. 

Det är ditt ansvar också

Det går inte att komma ifrån att arbetsgivarens roll är otroligt viktig. Det är arbetsgivaren i form av all ledning som sätter kulturen på jobbet. 

  • Går man hem efter åtta timmar där du jobbar?
  • Kopplar man bort jobbmail när man är ledig?
  • Ger man möjlighet till återhämtning på jobb och fritid? 

Men du som individ kan också göra mycket. Spelar du med eller gör du motstånd?  

Det är förstås inte lätt att hålla emot på egen hand. Men med tanke på att det är din hälsa och ditt liv det handlar om är det värt att försöka. 

Och du har faktiskt också en skyldighet enligt arbetsmiljölagen att jobba på ett sätt som gör att du inte blir sjuk eller skadas. 

Vi måste jobba både uppifrån och nerifrån

Vi kan uppenbarligen inte låta arbetsgivarna ensamma fortsätta ta ansvaret för de anställdas välbefinnande. Statistiken visar tydligt att de helt enkelt inte tar det. 

Samtidigt vet vi att organisatoriska faktorer har stort inflytande på hur vi mår. 

Men forskningen från positiv psykologi – alltså vad som får oss att må bra – visar också att vad du och jag gör och tänker har stor betydelse för hur vi mår. 

Jag tänker också att det är som i politiken. Politikerna styr, men de behöver väljarnas stöd för att föra sin politik. 

Vill du ha en vänligare arbetsmiljö – börja med att visa att du bryr dig och gör vad du kan. 

Som Mahatma Gandhi sa: Var den förändring du vill se i världen. 

Varje steg räknas

Forskaren Elin Ekblom Bak vid Gymnastik-och Idrottshögskolan har visat att varje minuts rörelse har betydelse för hur vi mår. 

Jag tror detsamma gäller välbefinnande i stort. Gör du ingenting händer ingenting. Men tar du ett aldrig så litet steg i rätt riktning har du helt plötsligt ett lite ändrat läge att utgå ifrån. 

Som att fondspara. Små, kontinuerliga insättningar på må bra-kontot kan ge rejäl ränta på ränta-effekt på sikt. 

Har du råd att inte försöka? 

Fem steg till en vänligare arbetsdag

Så här kommer fem förslag till dokumenterat effektiva sätt att minska stress och öka välbefinnande som du kan börja tillämpa direkt.

De är inte tillräckliga, men någonstans måste du börja.

1. Gå ut.

Stoppa näsan utanför dörren. Ger en rörelsepaus som bryter det destruktiva stillasittandet och ger distans till vad du håller på med. 

2. Gör en sak.

Bestäm dig för att inte multitaska. Att hoppa mellan uppgifter sliter på hjärnan, gör att jobbet tar längre tid och att risken för fel ökar. 

3. Meditera.

Eller hitta en stunds återhämtning för hjärnan på det sätt som passar dig. Stillhet är en livräddande bristvara. 
Dr Rangan Chatterjee tar i sin nya bok Hälsobalansen (sponsrad länk) upp vila och stillhet som den första och viktigaste av fyra nycklar till att må bra.

4. Skaffa en sluta göra-lista.

Prioritera hårt med vad du lägger din tid och uppmärksamhet på. 
När chefen frågar om du kan ta dig an den här uppgiften också ”du som är så bra på det” kan du kanske svara: 

”Gärna. Vilken av mina nuvarande uppgifter ska jag prioritera bort?” 

5. Tanka natur.

Naturen är oöverträffad för att öka kravlös rörelse och minska stress.

Var rädd om dig. Det är ditt liv det handlar om. 

Bosse

P.S. Vill ni ha ännu fler livräddande tips till jobbet – fråga mig om ”Att jobba ska vara en skogspromenad”. Finns som föreläsning eller workshop. 

D.S. 

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: