Fem fräscha fysövningar för friskvårdsguidningen

Vill du guida till lugn och ro? Sätt lite fart på deltagarna!

Det kan låta motsägelsefullt, men några enkla rörelseövningar kan lyfta din friskvårdsguidning till nya höjder.

Uppvärmning på stenåldersvis.

Lekfull uppvärmning på stenådlersvis. Foto: Ulf Lysholm.

Fjorton deltagare har kommit till ”hela kroppen i naturen” i Tyresö en kväll i maj.

De flesta söker avkoppling och en stunds frihet från stress. Det framgår tydligt av den korta presentationsrundan jag börjar med.

Och det ska de också få. Men först ska de få tillbringa en stund i ”fältgymmet”.

Efter en kort promenad stannar vi till där stigen viker av över Gammelströmmen. Här samlar jag deltagarna i ring, vi tar av ryggsäckar och kör lite uppmjukning på ”stenåldersvis”.

Det går lite trevande först, men snart hänger alla på. Vi sitter på huk, går ner på knä (de som kan och vill), ”blåser på elden”, spejar efter fåglar i skyn, vänder oss med magen mot himlen ”så att en räv ska kunna springa under rumpan”.

Det är nästan påtagligt hur spänningarna släpper.

När de sedan får göra ”parövning med kotte” och ”fotfäktning” kvillrar skratten mellan granarna ikapp med bäcken.

Vi avslutar passet i ”fältgymmet” med några sköna stretchövningar.

Nu är alla redo för tyst vandring, sinnesövning och stubbsittning.

 

Varför ska man ha med rörelseövningar i en guidning om avkoppling?

Några lugna rörelseövningar förhöjer upplevelsen och ger deltagarna fler verktyg.

  • Många upplever att det är enkelt, skönt och inte så hotfullt att röra kroppen.
  • Stress leder ofta till fysiska spänningar som kan göra att man inte rör sig – som förvärrar problemen. Mjuka rörelser däremot motverkar spänningar och smärta.
  • Det blir en påminnelse om att kropp och sinne hör ihop. Och att man inte måste sitta stilla för att bli avspänd.
  • Övningarna visar också att rörelse (det många kallar ”träning”) inte måste innebära prestation utan kan vara lekfullt.

 

Några tips om du vill ta med rörelser i lugn och ro-guidningar

Det här brukar jag försöka tänka på:

  • Allt är frivilligt. Var och en har sin kropps historia och sina fysiska begränsningar. Och alla deltar så mycket eller lite den vill.
  • Poängtera varsamhet. Jag brukar presentera tre ”dojo-regler” (dojo är träningslokal för japanska kampsporter. Här är skogen vår dojo.) De är: Varsam med mig själv, med varandra och med platsen.
  • Ta med parövningar. I början gjorde jag mest övningar där jag ledde och deltagarna följde. Men när jag började prova parövningar slogs jag av hur mycket mer energi det blev i gruppen.
  • Ingen vinner. I parövningar brukar jag påpeka att syftet inte är att vinna, utan att mjukt utmana varandra till ökad rörlighet och balans.

Fem övningar som funkar

Varsågod, här får du fem övningar att börja med:

Fotfäktning

Välj en partner. Stå mitt emot varandra. Lyft en fot och ”fäktas” med varandra. Prova att ha foten högt, lågt, långt utåt sidan… När någon blir trött i stödbenet byter man fot.

Långsamma rörelser.

När du rör dig långsamt utmanar du balansen. Foto: Ulf Lysholm.

Långsamma rörelser

Kliv upp på en sten, stock eller stubbe i slow motion. Kliv ner igen. Ju långsammare desto mer övning.

När du rör dig långsamt kan du inte ”slarva” igenom rörelsen med energi, utan måste hela tiden hitta balansen.

Om du vill kan du göra den svårare genom att stanna till, hålla armarna ovanför huvudet, böja dig och plocka upp något från marken, skriva ditt namn i luften med den fria foten, flyga som ett flygplan, blunda, se dig omkring…

Rörelseövning med pinne.

Rörelseövning med kotte eller pinne lockar fram skratt. Foto: Tilde Backlund.

Rörelseövning med kotte

Ytterligare en parövning. Stå mitt emot varandra. Den ena leder med hjälp av en kotte eller pinne som båda håller i. Den andre ska mjukt följa med i rörelsen. Den som leder för kotten uppåt, neråt åt sidorna… Övar samspel och härvaro samtidigt som man mjukar upp kroppen.

Elektriska kvistar

Låt deltagarna hitta sin egen hinderbana mjukt och smidigt mellan träd, buskar och ris. Man kan föreställa sig att alla kvistar är elektriska, så det gäller att undvika dem.

Foxwalk

Gå rakt fram med blicken fäst på något långt bort. Det kan vara ett träd, en sten eller solen.

Låt fötterna känna sig fram över underlaget. Prova att gå helt ljudlöst.

Foxwalk är en perfekt övning att avsluta ”fyspasset” med innan man övergår till mer lugn och ro-övningar.

Fler tips

Lycka till!

 

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.