Så får du deltagare till dina guidningar

Hur ska du nå ut med dina må bra-aktiviteter? Jobba långsiktigt och öka kretsen efter hand.

Här får du mina fem bästa marknadsföringstips för friskvårdsguider och andra som säljer hälsa.

Friskvårdsguider_Utemaningen

Du är superbra och har ett viktigt budskap. Jobba långsiktigt så att fler upptäcker det.

 

Grattis – du har gått kurs till Friskvårdsguide.

Eller så är du en naturguide eller annan hälsoföretagare.

Du brinner av iver att dela med dig av dina färdigheter som människor verkligen behöver för att må bra.

 

Men det finns en hake.

Hur ska du får deltagarna att hitta dig och komma på dina kurser och evenemang?

 

I dagens informationsbrus är det ingen lätt match att nå fram. Så det gäller att jobba långsiktigt.

Och om du kan skapa en relation till en liten grupp människor som vet vem du är och gillar det du gör kan du utvidga kretsen sakta men säkert. 

Här får du mina fem bästa tips. 

 

Ett: Sätt igång.

Lägg ut evenemang på din hemsida och se till att du alltid har några på gång.

Då syns det att du är aktiv.

För varje evenmang du har blir det också lättare och du blir bättre och bättre.

 

Två: Ha föranmälan.

En deltagare är förstås en deltagare oavsett om hen kommer spontant eller har anmält sig i förväg. 

Men risken med någon som dyker upp spontant är att du aldrig ser henom igen.

Jag har så gott som alltid föranmälan. Med det uppnår jag två saker:

  • Jag har koll på att det inte kommer fler än jag vill för att det ska bli en bra aktivitet eller kurs.
  • Jag får deltagarens e-postadress och kan skicka inbjudningar till kommande evenemang. (Tänk bara på GDPR – dataskyddsförordningen. Du måste på något sätt få deltagarens godkännande för att få maila dem igen.)

Jag använder Billetto för att sälja biljetter. Det är hyfsat smidigt och de är snabba på att betala ut avgifter.

Och du kan skapa en kalenderwidget som du kan lägga på din hemsida så att alla dina evemang syns där.

 

Tre: Ge bort din kunskap

Erbjud något värdefullt i utbyte mot en e-postadress.

Ett nyhetsbrev eller en gör så här-guide till exempel. Förutom att du får en e-postadress stärker du ditt anseende när du visar att du är både vänlig och kunnig.

Jag har till exempel e-kursen Stressfri på stubben och nyhetsbrevet Myrsteg.

Då och då (inte för ofta) kan du rikta erbjudanden till dina prenumeranter.  

 

Fyra: Be om referenser

Du vet att du är bra. Men eget beröm luktar inte så gott. När tidigare deltagare däremot intygar hur bra de mår av dina aktiviteter, ja då skjuter din trovärdighet i höjden.

Jag har skapat ett enkelt formulär på Google Formulär som jag ofta använder efter aktiviteter.

De två viktigaste frågorna är:
1) Vad tyckte du (betyg 1 – 5) och

2) Varför ger du det betyget? Här får användarna skriva fritext.

Du får bra kunskap om vad som funkade, och får citat du kan använda för att marknadsföra dina event. Då ökar chansen att fler vill ingå i din krets av följare. 

Självklart frågar du om lov innan du använder citaten.

 

Fem: Använd kalendarier

Jag brukar lägga ut mina evenemang på alltomstockholm.se. Det är gratis och når massor av människor.

Kanske finns någon liknande tjänst där du bor?

 

Lycka till!

 

Bonustips: Boosta med säljenergi. 

Ibland kommer stunder när jag tvivlar på att jag har något värdefullt att bidra med. Då plockar jag fram boken Våga sälja hälsa av Max Söderpalm (sponsrad länk).

Den formligen sprudlar av uppmuntran och gör att jag kan sträcka på ryggen igen. Han kallar faktiskt oss som säljer hälsa för Superhjältar.

Och han påpekar att vi som säljer hälsa har något viktigt som andra behöver. Om du och jag inte vågar sälja så kanske många missar chansen att må bättre genom det vi kan erbjuda.

 

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.