Vill du göra något riktigt bra för din hälsa som samtidigt är trendigt: Niksa.

Anta sommarutmaningen. Niksa en minut om dagen. Foto: Unsplash.

Det holländska ordet niksen står för ”att göra ingenting”, och är riktigt hett just nu.

Och jag förstår varför.

Du, jag och de flesta andra är ju upptagna med att göra hela tiden.

Får vi en stund stilla pillar vi på mobilen.

Men en stunds niksen kan ge hjärnan ny energi och öka din kreativitet.

Förordas av Dr Chetterjee

Lkaren Dr Chatterjee som skrivit bästsäljaren Hälsobalansen menar att om vi kan få ordning på bara fyra faktorer i livet så skulle vi undvika de flesta icke-smittsamma sjukdomar som plågar oss idag. Som utbrändhet, hjärtproblem och övervikt.

De fyra faktorerna är:

  • Sociala kontakter
  • Bra mat
  • Rörelse (okej då, han säger ”träning”) och
  • Återhämtning

Och den han tycker de allra flesta ska börja ta tag i är – trumvirvel – återhämtning.

Niksa en minut om dagen!

Så varför inte starta en ny god niksa-vana.

Här kommer min utemaning till dig: Niksa en minut om dagen. Fira sedan att du fullföljt din vana. Se vad som händer.

Du får gärna niksa längre än en minut, men ändra inte målet. Det ska vara så löjligt litet att du inte kan misslyckas. Då kan det bli en vana som hjälper dig resten av livet.

Vill du niksa i naturen (det vill du väl) kan jag rekommendera att du tar svart bälte i stubbsittning.

Den bygger på att du sitter i tio minuter, men det kan du glatt strunta i.

Glad sommar!

/Bosse

P.S. Har du inte lust att niksa? Gör något annat som får dig att må bra. Det finns bara en av dig, och du är viktig för många andra.

D.S.