Vill du få en lugnare vardag och bli mer effektiv?
Skaffa en Sluta göra-lista och börja göra dig av med bra saker. 

En Sluta göra-lista ger dig mer kraft till det som är viktigt.

Skaffa en Sluta göra-lista och få mer kraft till det viktiga.

 

Listor är bra.
Att skriva ner vad du ska göra i stället för att försöka hålla dem i huvudet avlastar närminnet och minskar stress.

Men.

Att göra-listan tenderar att bli längre och längre.
Och ännu värre: den kan ta ditt fokus från det som är verkligt viktigt.
Det är ju så skönt att bocka av en punkt på en att göra-lista.
Men var det verkligen den punkten som var viktigast här och nu?

Avsätt tid till dina uppgifter

Kanske har dina att göra-uppgifter en deadline.
Det kan ge en känsla av kontroll.
Men om du sätter en deadline och inte samtidigt avsätter rimlig tid för när du ska skriva färdigt den där rapporten bygger du automatiskt in stress.

Så avsätt tid i kalendern för när uppgifterna ska utföras. Inte bara när de ska vara klara.
(Och kom ihåg att allt tar längre tid än du tror.)

 

Tänk efter först – renodla sedan

Men den verkligt viktiga frågan är: gör du rätt saker?
För att svara på det måste du veta vart du är på väg.
Och sedan ställa dig frågan ”Vad är viktigast just nu”, och därefter så gott det går rensa bort allt oväsentligt.

Det kommer antagligen att innebära att du måste säga nej till ett antal bra saker.
Det finns ju mycket som är ”bra” – men din tid och kraft räcker inte till för allt.
Och allt brus runtomkring oss distraherar, stressar och tröttar ut oss.

Skaffa en Sluta göra-lista

Så jag vill uppmana dig att skaffa en Sluta göra-lista.
Den kan bli minst lika viktig som din Att göra-lista.
Börja systematiskt rensa bort sådant som inte ligger i linje med vad som är ditt huvudspår så kommer du att upptäcka att du får mycket mer energi för sådant som är verkligt viktigt.

Ta ett myrsteg: Rensa bort en uppgift direkt

  1. Tänk ut en sak som du ska sluta göra. Kan du släppa den direkt – grattis.
  2. Om inte – tänk efter hur och när du kan trappa ner eller avsluta den helt.
  3. Känn friheten när du får lite mer energi till det som är viktigt för dig.

Upprepa ofta.
Det finns inga kända farliga biverkningar.

Var rädd om dig!

2 Kommentarer

  1. David Stiernholm den 13 september, 2018 kl 05:21

    Tack för intressanta tankar, Bosse! Jag tycker om idén med en sluta göra-lista, för att successivt göra sig av med saker. Själv har jag också stor glädje av min ”har tackat nej till”-lista, där jag skriver upp allt jag efter mången vånda tackat nej till. När jag några veckor senare tittar på listan (eller år senare, för jag har haft den ett bra tag), brukar jag tacka mitt historiska jag för att jag tackade nej till de där sakerna. Med lite perspektiv blir det uppenbart att det var helt rätt beslut! Listan har hjälpt mig att tacka nej till saker mer än tidigare, vilket gett mig större sinnesro.

    • Bosse Rosén den 14 september, 2018 kl 10:29

      Tack för kommentaren, David.
      Kul att du gillar idén.
      /Bosse

      P.S. För er som inte känner till David så är han struktör och en hejare på att dela med sig av kluriga strukturtips.
      Du hittar dem på https://www.stiernholm.com/
      D.S.

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.