Kan man leva på att guida? Ja, kanske men var beredd på att det kommer att krävas en hel del tid och ansträngning.

Det menar Stefan Maurbakken, en friskvårdsguide med många strängar på sin lyra, brett kontaktnät och en ihärdighet som imponerar. Läs hans tips om hur du når dina deltagare.

Beräknad läsningstid: 8 minuter

Den Gröna guiden. Stefan Maurbakken guidar både i stad och natur. Foto: Robert Leonardi.

– Jag heter Stefan, är 58 år gammal och har arbetat hela mitt liv inom turistnäringen. Efter 24 år utomlands flyttade jag hem till Sverige. Jag hade massor av ny kunskap men framförallt ett språk med i bagaget som jag inte ville glömma bort. Det italienska. För att hålla språket i trim beslutade jag mig för att studera till guide.

– Sedan snart fem år är jag auktoriserad Stockholmsguide. Jag döpte mitt företag till VerdeVerde Travel – hållbara vandringar i en grön miljö. Jag arbetade först uteslutande med engelska och italienska besökare. När pandemin kom förstod jag tidigt att jag borde klä mig i grönt, vilket var ett smart drag eftersom de flesta guider är blå eller svartklädda. VerdeVerde Travel betyder den gröna guiden.

”Jag lyssnade inte på dem som ’visste'”

– De som visste sade att man inte kan arrangera stadsvandringar på svenska – den efterfrågan finns inte. Men jag lyssnade inte. När all annan kultur stängde igen fortsatte jag och det riktigt mycket. Det fanns inte så mycket annat att göra än att vara ute och gå. Varför då inte göra det med en guide? Få lite kött på benen, lite information och möjligheten att träffa andra.

– Jag började arrangera stadsvandringar i gröna miljöer i Stockholm, som att slottsvandra på Haga, Unescovandra på Skogskyrkogården eller, förortsvandringen I Årstafruns fotspår.

Byggde på med skogsbad och storytelling – ändå gick det trögt

– Efter att jag utbildat mig till friskvårdsguide introducerade jag skogsbad i programmet. Jag ska inte säga att det är helt enkelt att hitta kunder här, men jag har haft en del företag som velat göra något annorlunda med sina anställda.

– I November 2020 fick vi nya coronarestriktioner med som max 7 personer i en grupp utomhus + guide. Nu blev det trögt. Så fortsatte det under hela våren praktiskt taget och jag nallade på mina besparingar. I våras gick jag en utbildning i Storytelling – muntligt berättande. Det var en ögonöppnare. Det ger så mycket mer till berättelsen. Att berätta på ett nytt sätt. Men kunderna kom ändå inte till mig.

Sommarjobb gav tid att fundera

– Skulle jag ge upp och söka ett ”riktigt jobb”? Nej jag skrev en blänkare på Linkedin att jag sökte ett ”sommarjobb” och fick napp. Jag kom att i tre månader arbeta som servitör på ishotellet i Jukkasjärvi. Vilken erfarenhet! Vilket landskap!

– Jag blev totalt utslagen av Lapplands skönhet. Dessutom fick jag prova på en sväng av Lappsjuka – som drabbar en när man inte har något att göra och blir rastlös. Men det var sjukt dålig sammanhållning bland kollegorna, så jag kände mig deprimerad och ensam. All ledig tid gick till att fundera på vad jag kan göra för att göra avtryck och lära mig.

–En sak är säker, och det är att jag skall jobba med och bland människor – det är där jag är lycklig och gör det bästa jobbet.

Ger det lilla extra. Stefan Maurbakken gör många typer av guidningar, och är alltid mån om sitt värdskap. ”Det tror jag gör mig lite unik”, säger Stefan Maurbakken, ”den gröna guiden”.

”Varför begränsa sig när man kan göra mer?”

– Jag bestämde mig för att sälja min bostadsrätt i Stockholm och flytta till Västerås, min födelseort. Dels för att vara närmare mamma som har blivit 85 och är ensam, jag är inte heller gift och lever bara som särbo så jag kan göra lite som jag vill. Dels är ”valutan” här i Västerås en annan vilket betyder att jag fick ut mycket kontanter som jag kunde använda till att betala av alla mina skulder, köpa en ny bostadsrätt i Västerås och inte ha några skulder.

Hur skönt som helst!

– I förrgår flyttade jag in i nya lyan och trivs så bra. Under sex söndagar har jag nu innan jul arrangerat en glöggvandring i Västerås gamla kvarter och från mitten av januari börjar jag med skogsbad även här. Varför begränsa sig när man kan göra mer?

– Parallellt med detta går jag nu en utbildning till att bli turistguide i Uppsala för att få ett ben till att stå på.

”Det krävs mycket arbete och envishet för att tränga igenom bruset.”

stefan maurbakken

”Älskar att arbeta med mitt eget företag”

– Jag älskar att arbeta med mitt eget företag. Att lobba. Att planera, att se tillbaka. Jag skruvar på produkterna, ersätter lite, ändrar en smula, lyssnar på deltagarnas feedback. Jag har gjort allt själv och kanske är det därför det tar tid. Men samtidigt så är det ju så skoj.

– Till våren vill jag locka kunderna med en gastronomisk vandring, fler naturvandringar med skogsbad, paketresor över en dag med flera ingredienser (läs upplevelse, transport och snacks). Jag skissar också på en rundresa på 7 dagar.

”Jag inkluderar ett värdskap, ett välmående i all guidning” säger Stefan Maurbakken.

Kan man leva på att guida? Kanske med arbete och envishet.

– Kan man leva på att jobba som guide? Inte hela året skulle jag säga. Det krävs mycket arbete och envishet för att tränga igenom bruset. Det tar minst tre normala år innan man blir ihågkommen.

– Det finns mycket du kan göra för att nå ut. Det här är en del av vad jag har gjort:

  • Jag är med i många olika slags nätverk.
  • Jag har lobbat för mig själv, bjudit in – erbjudit mängdrabatter och kompisrabatter.
  • Jag har annonserat i dagspressen (lokaltidningen är oftast gratis),
  • annonserat i magasin (inte gratis),
  • tryckt upp flygblad,
  • pratat med bostadsrättsföreningar, pensionärsföreningar och skolor
  • Jag arbetar konsekvent med sociala medier.
  • Jag köper annonsplatser i större turisttidningar, eniro, google, facebook, instagram och Linkedin.

– Jag har inte riktigt nått genom bruset ännu, men jag tror och hoppas att när pandemin släpper blir det en ketchupeffekt. Därför har jag redan nu letat upp kollegor som kan och orkar hjälpa mig när det blir dags. Ett par i Stockholm och en i Uppsala.

– Vill man dela med sig av sin ”grej” – det måste ju vara någon man litar på 110 % – någon som har samma tonalitet och värme och värdskap som en själv.

Var inte för billig

– Jag har gjort vandringar gratis för att någon skall gilla det jag gör och kanske dela. Men vad jag har lärt är att man inte får vara för billig.

– Att vara för billig innebär att du säljer dig som budget. Jag har provat det, det gav inget annat än budgetkunder, kunder som vill ha allt gratis eller ännu hellre bli betalda för att de deltar.

– Sen har vi det här med hållbarhet och hållbar ekonomi. Jag skall ju tjäna lite pengar på mitt jobb, annars är det dålig ekonomi. Det är inte hållbart om jag inte kan stoppa undan lite pengar för att senare investera i företaget.

– En guidning kan nästan vem som helst göra. Men jag ger ju av mig själv också – varje gång.

– Jag värnar om att alla ska känna sig välkomna, jag väntar tills gruppen är samlad, jag bjuder in till samtal, låter deltagarna känna att de är en del av en helhet. Inte bara jag som pratar. Det tror jag är lite unikt.

– Ibland bjuder jag på något, så att man får mer än vad som står i beskrivningen. Till exempel varm saft när det är kallt ute. Ja det är jobbigt att släpa på termosar och muggar, men det är en service jag gärna gör för att ge kunden det där lilla extra. 

Stefans tips till dig som vill leva på att guida

  • Titta på vad dina konkurrenter gör. Vad kan du göra bättre? Vad kan du göra på ett annat sätt?
  • Titta på reklam runt omkring dig, hur kommunicerar andra med sina kunder. Hur kan du sticka ut?
  • Tro på dig själv. Vad kan du ge som gör att någon vill betala lite mer hos dig?
  • Fundera på vart du vill. Och sen på hur du ska nå dit. Är det något som hindrar dig, till exempel en kunskap du behöver – skaffa dig den.

Tro på dig själv och ta betalt

– Tro på dig själv och ta betalt. Det tror jag är vad som gör mig och dig lönsam. Jag säljer min kunskap främst, men jag inkluderar ett välmående, ett värdskap i all min storytelling.


Här hittar du Stefan

Om du har några frågor får du gärna kontakta Stefan direkt
stefanmaurbakken@verdeverdetravel.com

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.