För fem år sedan orkade Lina Milhav knappt ta sig ur sängen. Men i skogen hittade hon ny kraft. Idag är hon utbildad Friskvårdsguide och guidar hon andra till lugn och fokus.

Lina Milhav är beteendevetaren som guidar till lugn och fokus. Foto: Ida Engström.

– Nu är jag igång! Det känns fantastiskt roligt att ha tagit steget och börjat guida till lugn
och fokus i naturen som Friskvårdsguide, berättar Lina Milhav


– För snart 5 år sedan blev jag allvarligt sjuk i utmattningssyndrom. De första sex månaderna var jag mest
liggandes. När jag äntligen kunde ta mig ut drogs jag till skogen på ett fullständigt naturligt
sätt och upplevde att jag mådde bättre där.

– Bland träd och grönska fick jag en känsla av att bli omfamnad och omhändertagen. Precis vad jag
behövde. Jag orkade bara gå väldigt långsamt, precis som man gör i ett skogsbad. Då visste jag inte att det fanns något som hette skogsbad eller forskningen kring det.

– Jag hade heller ingen större erfarenhet av att vara i skogen, men under min sjukskrivning kändes skogen på något sätt som en medicin för mig där jag fick kraft och blev omhändertagen, säger Lina Milhav. .

”Skogen blev min medicin”. Lina Milhav vill hjälpa fler att hitta skogsnärvaro. Foto: Ida Engström.

Fick daglig vård i skogen

– Det är svårt att förklara men på det stora hela mådde jag bara bättre av att få daglig ”vård” i skogen. Att jag
drogs till skogen och ”tvingades” till att gå långsamt tror jag var den fantastiskt smarta hjärnan som sa åt kroppen att ”det är det här du behöver för att få återhämtning”.

”Skogen blev som en medicin för mig där jag fick kraft och blev omhändertagen.”

Lina Milhav

– Jag övade mig i mindfulness och började förstå på ett djupare plan hur viktigt det är arbeta med medveten närvaro för att kunna göra bättre val i livet för mitt välmående. Då menar jag stora som små. Val gör man varje vaken minut.

– Jag är övertygad om att skogsnärvaron tillsammans med mindfulness och personlig utveckling var betydelsefulla delar av mitt tillfrisknande. Hjärnan är ju formad efter att leva i naturen, därför blir det som att ”komma hem” där och hjärnan får vila och återhämtning, vilket i sin tur ökar möjligheten för bättre fokus och närvaro, säger Lina Milhav.

Vill dela med mig

– Efter att jag frisknat till från utmattningen kände jag att jag definitivt ville dela med mig av mina
positiva upplevelser ochgick utbildning till mindfulnessinstruktör hos iLivEra. Där blev jag tipsad om Bosse Rosén och mindfulness i naturen och ville givetvis även gå den utbildningen till friskvårdsguide, lugn och fokus.

–Utbildningen till friskvårdsguide gav mig nya perspektiv och superbra verktyg för att kunna starta och genomföra
guidade skogsbad, eller sinnesvandring i naturen som jag också kallar det.

– Att vara en del av gruppen Friskvårdsguider med Bosse som ledare är också inspirerande och lärorikt för min fortsatta utveckling.

– Att få äran att arbeta med människans välmående känner jag stor tacksamhet inför
och hoppas jag kan fortsätta med det!

Så här kan du boka Lina i Kalmar

Lina guidar skogsbad i grupp eller enskilt, och erbjuder även kurser i mindfulness.


Lina Milhav hittar lugn och fokus i skogen.
Linas må bra-tips. ”Bara stanna upp en stund någonstans i naturen”. Foto: Ida Engström.

Linas må bra-tips: Bara stanna upp i naturen

Ett tips för att komma ner i varv: Att bara stanna upp en stund någonstans i naturen
och vara där en stund, utan krav på någon som helst prestation. Bara ”ta in” naturen så som du känner för.

Om det känns förvirrande, tänk sinne för sinne. Vad ser jag,hör jag, känner jag, luktar det, smakar det?

Snabbfakta om Lina Millhav

  • Bor på Revsudden norr om Kalmar.
  • Utbildad beteendevetare.
  • Gift med Mattias, mamma till Ebba och Ivar, 6 och 8 år gamla
  • Har en passion för människan och välmående.
  • Utbildar i mindfulness i Kalmar

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.