Aldrig har vi haft så tuffa lagar mot stress i arbetslivet som nu. Ändå verkar stressen inte minska. Dags att angripa problemen vid källan. Säg nej till stressen – på allvar. 

Dags att dra en gräns mot stress.

Hit men inte längre. Var drar du din gräns? Foto: Shutterstock.

När jag jobbade som ambulanssjukvårdare i Stockholm fick jag och min kollega en kväll ett larm om en medvetslös person. 

Vi åker till adressen med blåljus och sirén. Tar med oss utrustning för återupplivning och skyndar upp för trapporna. 

Hittar rätt lägenhetsdörr och ringer på. 

 

Efter en liten stund skramlar det i låset. Dörren öppnas några centimeter. 

I springan ser jag en schäfer med uppspärrat gap. Hunden skäller vilt. 

 

Vi backar tillbaka och jag säger till mannen som skymtar bakom hunden: 

– Ta in hunden i ett annat rum och stäng dörren, säger jag. 

– Det är ingen fara, han är jättesnäll, säger mannen. 

– Det spelar ingen roll. Vi kommer inte in förrän du tar undan hunden. 

 

Mannen stänger dörren. Vi väntar.

Efter en liten stund öppnas dörren igen, nu utan hund. 

 

– Skynda er, han ligger därinne och mår inte bra. 

 

Vi går in och undersöker mannens kompis som verkligen inte mår bra. Han hade tagit heroin som var starkare än han var van vid, är knappt kontaktbar och andas dåligt. 

Men vi kan hjälpa honom och allt slutar väl den här gången. 

 

Ta hand om dig själv först

Vad har det här att göra med stress? 

Bland det första jag lärde mig när jag började köra ambulans var: 

”Om du vill vara till hjälp för andra måste du börja med att vara rädd om dig själv”. 

 

Det kan handla om att inte gå in i en riskfylld situation även om någon behöver hjälp. 

Men också att se till dina egna grundläggande behov av mat, sömn och återhämtning för att hålla i längden.

Att ha sin egen gräns för vad man går med på. 

”Hit men inte längre”. 

 

Stressen skadar mer än vad arga hundar gör

Nu behöver de flesta av oss inte hantera ilskna hundar i jobbet, som tur är

Men alltför många får en alltför stor dos stress. 

 

Varje år blir 32 000 personer sjukskrivna för utmattning enligt Arbetsmiljöverket. 

Och det är förstås bara toppen på ett isberg. 

Hur många fler är det inte som går och mår dåligt på jobbet men inte är sjukskrivna? 

Det är dags att dra en linje. Hit men inte längre. 

Ska vi hävda nödvärnsrätt mot stress? 

Huvudskyddsombudet Anders Alm i Uppsala argumenterar i Kommunalarbetaren 17/2019 för att vi ska använda nödvärnsrätten mot stress. 

Inte i första hand förhandlingar och kompromisser: 

– Man tillåter inte en angripare att slå i magen om angriparen försäkrar att man därmed slipper ett slag i huvudet, skriver han. 

– Självförsvar  handlar om att sätta en tydlig gräns som man inte låter en angripare överskrida. Den gränsen utgår ifrån att ingen har rätt att utsätta andra för ohälsa, skador eller fara, menar Anders Alm. 

 

Ta arbetsmiljölagen på allvar

Att jämställa arbetssituationen – eller arbetsgivaren – med en ”angripare” låter drastiskt. 

Men att många blir sjuka, ja angripna, just av jobbet är ett obestridligt faktum, även om det förstås inte är arbetsgivarens avsikt. 

 

Men kanske behöver vi inte gå till nödvärnsrätten? 

Kanske räcker det bra om vi bara börjar tillämpa arbetsmijölagen?  Ta den på allvar. 

 

Alla vet att arbetsgivaren är skyldig att se till att du inte blir sjuk eller skadad av jobbet. 

Men visste du att du som anställd också är skyldig att arbeta på ett sådant sätt att du inte blir sjuk eller skadad? 

 

Du har alltså inte bara rätt att säga ifrån när du har det för stressigt. 

Det är också din skyldighet. 

 

Säg ifrån så chefen förstår

I tidningen Vision ger psykologen Leif E Andersson en ”snabbkurs i att säga nej”. 

I artikeln ”Ingen kan tankeläsa ditt nej” ger han ett tänkt exempel med Bo som har för mycket att göra och ber sin chef om hjälp. 

 

– Jag förstår att det är tufft nu, men kan du hålla ut tills Amy kommer tillbaka från sin sjukskrivning? 

– Nja, det är tveksamt, svarar Bo. 

– Jag förstår, men du kan väl försöka, säger chefen. Det är bara två veckor det handlar om. 

– Hm, vi får se svarar Bo. 

 

I exemplet tycker Bo att han sagt ifrån att det inte kommer att fungera. 

Chefen däremot tycker att de kommit till en bra kompromiss. 

 

”Ingen kan tankeläsa ditt nej”, konstaterar Leif E Andersson. 

 

Slutsats: dra en gräns och bli ett föredöme

Själva begreppet stress på jobbet är lurigt. 

Det är som att ”stressen” är en bakterie som far runt i luften och drabbar slumpmässigt. 

Men stressen finns och ökar så länge vi går med på det. 

Att säga nej kan skapa irritation i stunden. 

Men på sikt kommer du att få respekt för att du sätter gränser och ser till att vara hållbar. 

Du blir ett föredöme. 

På så sätt kan du göra mycket mer nytta för dina kolleger och din arbetsgivare än om du är snäll och tar på dig ett projekt till – fast du vet att du inte hinner. 

Var rädd om dig. Det finns bara en av dig. 

/Bosse

 

P.S. Ett sätt att börja säga nej till stressen är att skaffa dig en Sluta göra-lista.

D.S.