Tjohoo! Jag har definierat en målgrupp (tror jag). Utemaningen vänder sig till livsnjutaraspiranter. Är du en sån är jag beredd att gå långt för att hjälpa dig (jag älskar att promenera.)

Beräknad läsningstid: 3 minuter

Utemaningen vänder sig till livsnjutaraspiranter.

Ska man sälja tjänster måste man ha en målgrupp. Det är det första man får lära sig när man slår upp vilken bok som helst inom försäljning, reklam eller marknadsföring.

”Alla” är ingen målgrupp. Jag vet ju det. Men jag är en av alla dem som säljer sånt som ”alla” behöver. Alla vill väl må bra? Alla vill väl undvika stress och värk?

Efter mer än tio års företagande hade jag i mars 2021 ännu ingen klar målgrupp. Konstigt nog har en hel del hittat mig ändå. När jag försökte bena upp vilka de är blir det så här:

  • De flesta är kvinnor i vuxen ålder. Mellan 18 och 80, typ.
  • Många är stressade, en hel del har varit utbrända.
  • Alla gillar naturen.

Livsnjutaraspiranter har gnista

Men ”stressade yrkeskvinnor som gillar naturen” känns inte som en bra beskrivning av min målgrupp. Då skulle jag utesluta mig själv. Gubbe, sextio plus som gillar att fika ute.

När jag tänker efter är det något mer nästan alla har som kommit till mina kurser och aktiviteter: En gnista (kanske inte alltid så stark, men den finns där). Nyfikenhet. Öppenhet. Kanske till och med lekfullhet.

De söker efter välbefinnande och beredda att göra något för att hitta det.

Jag kallar dem (er) hädanefter för livsnjutaraspiranter.
Tjohoo – jag har en målgrupp.

Äntligen!

Är du en livsnjutaraspirant?

Checklista för livsnjutaraspiranter:

  • Du prioriterar välbefinnande. Eller skulle vilja göra det.
  • Du är beredd att satsa åtminstone lite tid och kraft på ditt välbefinnande.
  • Du gillar jorden. (Och har inget emot lite dubbeltydigheter då och då.)

Fler kännetecken på livsnjutaraspiranter

  • Ler ofta. Eller skulle vilja.
  • Lever efter Ben Zanders Rule number six. (Dont’t take yourself so seriously)
  • Missar inte ett tillfälle att klappa en katt. Eller en hund.
  • Har en tendens att se glaset som i alla fall inte heltomt.

Det finns många fler sätt. Men du fattar vad jag menar.

Så – är du trött på att stressa, jaga runt och konsumera och vill ha enkla, inspirerande livsnjutarverktyg? Välkommen hit!

Är du bara trött? Då är nog Utemaningen inte rätt för dig just nu.

Livsnjutaraspiranter jag mött

Här är några exempel på livsnjutaraspiranter jag guidat, utbildat eller samarbetat med genom åren:

  • Yogalärare och mindfulnessinstruktörer som vill flytta ut delar av sin verksamhet i naturen eller få fler ben att stå på.
  • Naturvägledare och vandringsledare som vill lägga till mervärde till sina deltagare.
  • Psykologer som vill lära sina klienter dra nytta av naturens läkande effekter.
  • Utövare inom Grön rehab som vill ta upp naturguidningar med hälsotema.
  • IT-proffs som vill hitta oaser av återhämtning. Kanske via stubbsittning.
  • Äldre som vill förebygga fallolyckor och öva sin balans och smidighet.
  • Lärare och vårdpersonal som vill bygga sitt eget välbefinnande för att orka fortsätta ge.
  • Personalgrupper som vill ha något mer meningsfullt än yxkastning som teamaktivitet.
  • Konferensanläggningar som vill erbjuda inspirerande och meningsfulla aktiviteter till sina gäster.

Så här tänker jag. Men jag kanske tänker fel?

Kan man ha lvsnjutaraspiranter som målgrupp? Eller har jag gått vilse?

Berätta gärna var jag tänker fel.

/Bosse

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.