När du guidar en företagsgrupp har deltagarna inte själva valt att komma. Det mångdubblar risken för en flopp.

Men med lite eftertanke gör du företagsguidningen till en positiv upplevelse för alla.

Beräknad läsningstid: 6 minuter

På ett företagsevent får du räkna med att en del kan vara skeptiska. Det är ok!

För några år sedan var jag inhyrd guide på ett stort företagsevent på Norra Djurgården i Stockholm. Jag skulle göra en 45-minutersvariant av min workshop Naturen är kuren, med övningar för rörelse och återhämtning i naturen.

Jag hade gjort samma guidning många gånger tidigare, och deltagarna var oftast väldigt positiva. Nu var jag glad och peppad att få göra samma sak i ett större sammanhang.

Jag blev tilldelad en grupp på 12 deltagare. Eller det kanske är mer korrekt att säga att de blev tilldelade mig.

Redan vid introduktionen kände jag att det här skulle bli knepigare än vanligt. Två män i 40-årsåldern ställde sig i bakgrunden och småpratade i stället för att lyssna. När vi promenerade till skogsområdet jag valt drog de benen efter sig, och när vi kommit fram ställde de sig med armarna i kors en bit utanför den ring som de övriga deltagarna bildade.

Jag kände det som att jag hade en vägg av misstroende emot mig och blev osäker och tveksam till hur jag skulle göra.

LIte på känn vände jag mig till gruppen:

”Det är ok att titta på eller göra något annat”

Jag sa: ”Jag tänker visa några av mina favoritövningar som jag verkligen gillar. Men om du känner att det här inte riktigt är din grej så är det helt ok. Du kan bara titta på, eller så kan du gå och göra något annat”.

Det funkade!

Jag vet inte om de två herrarnas attityd ändrades eller om det bara var i min skalle.

Men efter de orden kändes det som att jag gett mig själv frikort att ägna mig åt dem som ville delta och låta de tveksamma sköta sig själva.

Det blev en fin workshop. Tio av tolv personer deltog med liv och lust, och de två som var tveksamma höll sig mest vid sidan men var inte störande på något sätt.

Och under promenaden tillbaka kom en av dem upp till mig och berättade att han gillade att vara ute i naturen. Det kändes som ett erkännande.

Sedan dess har jag lett många företagsgrupper, och gillar det verkligen. Och oftast går det hur bra som helst.

Men det finns en jättestor skillnad mellan företagsgrupper och ”vanliga” guidningar som du bör vara medveten om för att inte stressa upp dig själv i onödan.

Deltagarna är kidnappade – det gör stor skillnad

Deltagarna på en företagsguidning har oftast inte själva valt att komma dit. De är mer eller mindre ”kidnappade” av en chef som tycker en guidning är en bra idé. Det är en gigantisk skillnad mot en guidning där personer anmäler sig själva.

På en ”vanlig” guidning kan du oftast räkna med att deltagarna är välvilligt inställda. De ser fram emot evenemanget och vill att du ska lyckas. De vill ju ha en fin upplevelse.

På en företagsguidning kan det vara precis tvärtom. Tänk dig själv in i situationen att du blir utsatt för något du inte själv har valt. Det kan ta en stund innan tveksamheten lägger sig.

Det finns många skäl till att deltagare kan vara avogt inställda till din guidning. Skäl som inte behöver ha ett dugg med naturen eller dig som guide att göra.

Därför kan deltagare vara skeptiska

Här är några skäl till att deltagarna kan vara skeptiska eller öppet fientliga:

  • De tycker inte om chefen och är misstänksam vad än hen hittar på.
  • De är stressade och tycker inte de har tid att vara med.
  • De tycker må bra-aktiviteter är flummigt.
  • De fryser och hade inte räknat med att vara ute. Speciellt om din guidning är en ”hemlig överraskning”. Några kanske hade sett fram emot att gå på spa eller restaurang.

Så hur ska du göra om du har en ”kidnappad” publik?

Här kommer mina bästa tips.

Kidnappad publik – tänk på det här

Nu kanske jag skrämt upp dig i onödan. De flesta människor är ändå artiga och trevliga. Och som tur är finns det en hel del du kan göra för att din företagsguidning ska bli en positiv erfarenhet för dig – och förhoppningsvis för deltagarna.

1. Var ok med att alla inte kommer gilla det du gör

Grupper som inte valt att komma själva är ofta knepigare än såna där deltagarna kommer ”frivilligt”. Inrikta dig på att göra ditt bästa och var nöjd med det.


2. Tänk efter – vad är grejen för dig?

Tänk igenom för dig själv varför du tycker det du gör är bra och viktigt. Framför det med entusisasm och energi. Du vill göra något gott för deltagarna – det behöver du inte be om ursäkt för.

Och entusiasm smittar.

3. Bekräfta eventuell tveksamhet

Du kan till exempel säga: ”Jag förstår om det här kan tyckas vara flummigt. Jag var själv tveksam när jag först hörde talas om skogsbad. Testa och se vad du tycker.”

4. Ge alternativ

”Du som känner att det här inte är din grej kan ta en promenad i stället.”

Kolla med uppdragsgivaren först att det är ok.

5. Lyft fram fakta

Typ: ”Skogsbad kom till i Japan på 80-talet när människor bokstavligt jobbade ihjäl sig, och myndigheterna ville ha ett verksamt sätt att förebygga sjuklighet i stress.

Forskningen visar att naturen är ett av de absolut effektivaste sätten att motverka skadlig stress och få återhämtning.”

6. Berätta en historia

Historier berör oss. Berätta om hur naturen hjälpt dig eller någon annan konkret person du känner till. En verklig upplevelse kan ingen ifrågasätta. Sen är det inte säkert att det är likadant för nästa person. Det är ok.

Oavsett hur det går har du tagit ett stort steg framåt i din utveckling. Varje guidning gör dig bättre.

Bosse Rosén

7. Engagera deltagarna

Fråga till exempel: ”Vad betyder naturen för dig?”. Få dem att säga positiva saker om naturen. Så kan du ta det som utgångspunkt och gå vidare till temat för din guidning.

8. Hitta en ”allierad”

Småprata med deltagarna innan. Om du hittar någon som själv brukar hämta kraft i naturen kanske du kan få den att berätta något. Om någon ”på insidan” är positiv blir det lättare för andra att haka på.

9. Njut av tillfället

Du får betalt för att vara ute och göra din grej! Oavsett hur det går har du tagit ett stort steg framåt i din utveckling. Du kommer att lära dig saker. Den här guidningen kan du ha i din erfarenhetsbank senare.

Överentusiastisk? Kanske det, men med lite eftertanke kan du få de flesta på din sida.

Sammanfattning: Guida företagsgrupper entusiastiskt och ödmjukt.

Klart du vill ha företagsgrupper! Var bara beredd på att alla kanske inte är lika positiva som på en vanlig guidning. Gör din grej med entusiasm och var ödmjuk inför att en del kanske hellre hade varit någon annanstans.

Varje guidning gör dig till en bättre guide.

/Bosse

P.S. Har du något eget tips för ”kidnappade” grupper? Eller är du chef och hyr in eventbolag? Hur tänker du?

Skriv gärna en kommentar.

/D.S.

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.