Förebygg naturbrist på jobbet!

Minska stress, öka rörligheten och känslan av sammanhang i vänlig samverkan med naturen.

"Jag trodde inte att jag kunde vara så här avspänd en vanlig tisdag"

Fem minuter efter att workshopen Naturen är kuren skulle ha börjat bromsar bilen in på parkeringen vid Gammelströmmen i Tyresö.

"Ursäkta att jag är sen", säger rektorn vi väntat på, och fipplar med mobilen samtidigt som hon låser bilen.

Två timmar och några enkla övningar senare samlas hela lärargänget för att summera sina intryck av eftermiddagen tillsammans i skogen.

 

"Skönt", säger någon.

"Inspirerande", säger en annan.

 

Rektorn får sista ordet:

"Det här behövde jag verkligen efter all stress senaste tiden. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna vara så här avspänd en helt vanlig tisdag", säger hon.

Grön friskvård på jobbet

 

Naturen är kuren. Workshop i naturen.

Bli lugn, stark & smidig på stubben. 

Mjuka upp stela kontorsaxlar, minska stress och hitta återhämtning i naturen.

Ett mångsidigt inspirationspass där vi använder stubbar, stenar och höjskillnader för att  mjukt öva balans, rörlighet och styrka.

Sedan går vi över till "fältrelaxen" och varvar ner med fokus och härvaro.

Avslutas med stubbsittning - din egen stund för reflektion i naturen.

 

Tid: 1 - 3 timmar.

Plats: Hellasgården i Nacka - eller en skogsdunge nära ert företag.

 

"Underbart att connecta med sig själv och med andra i naturen med dig som trygg guide. Tiden bara sprang iväg vilket väl är det bästa betyget."

Johnny Pihlström, Stockholm

Att jobba ska vara en skogspromenad

En må bra-föreläsning som sticker ut

Hur ska vi hålla oss friska, produktiva och motiverade i tuffa tider?

Rösta med fötterna och tänk som en vandrare!

Att många mår dåligt är inte så konstigt, eftersom vi skapat oss en vardag som är totalt annorlunda från den tillvaro som jägare och samlare vi är biologiskt anpassade för.

Vi kan inte gå tillbaka till savannen. Men med lite eftertanke kan vi skapa en vardag som är vänligare mot oss själva, varandra och planeten.

I föreläsningen får ni massor av knep för en vildare och vänligare vardag.

Ur innehållet:

  • Friskvårdstimmen är nu
    Välbefinnande börjar med attityd. Utveckla ett "stigfinnar-mindset" så ser du möjligheter till gratis effektiv friskvård överallt.
  • Naturen är kuren 
    Naturen är oslagbar för att hålla dig lugn och smidig. Men du kan tillämpa många stigfinnarknep även inomhus.
  • Du hör ihop
    Må bra-knepet som de flesta missar! Välbefinnande handlar inte bara om att röra sig, vila och äta rätt. När du ser dig själv som del i något större får ditt välbefinnande mycket större mening. Det mår både du och planeten bra av.

 

Tid: 50 minuter.

"Engagerad och kunnig föreläsare som sprider tips, kunskap och inspiration om hälsa och välbefinnande i naturen. Många roliga övningar som är enkla att följa och utföra, därtill för att skapa sinnesnärvaro och ro."
Birgitta Wahlman Laurell, Folkuniversitetet Stockholm

Ta svart bälte i stubbsittning.

Förebygg väggen på enklast möjliga vis

Varje dag går 192 personer in i väggen enligt Hjärnfonden.

Men vi människor tål massor av stress om vi bara får bra återhämtning, och den bästa återhämtningen får du i världens bästa relax - naturen. Det är därför den bästa rehabiliteringen av utbrända sker i natur eller trädgård.

Men varför vänta tills ni är vidbrända? Använd naturen som förebyggande behandling i stället och ta kontrollen över er återhämtning.

Ta svart bälte i stubbsittning är ett enkelt, lekfullt och dokumenterat effektivt sätt att förebygga stress.

Minskar stressen med 21 procent på tio minuter

Programmet bygger på forskaren MaryCarol Hunters studie med korta, regelbundna naturvistelser under åtta veckor. I studien minskade deltagarnas halter av stresshormoner med i genomsnitt 21 procent!

Efter tio minuter i skogen har du redan blivit lugnare - och erövrat vitt bälte. Sedan erövrar du bälten i olika färger på din väg mot svart.

För att ta svart bälte ska du göra minst 24 stubbsittningar om tio minuter. Du får massor av tips och puffmail så du får ut det mesta av dina stubbsittningar.

 

Tips:

  • Börja gärna med en inspirationsföreläsning eller workshop i naturen för att komma igång.
  • En enstaka kurs kan du köpa och testa direkt med knappen nedanför. Du har 30 dagars ångerrätt. Vill ni ha Svart bälte till avdelningen eller företaget? Hör av dig så får du ett bra pris.

Stubbsittning är "den nya hälsotrenden"

Tidningen MåBra kallar stubbsittning den nya hälsotrenden i juli 2022.

Trendigt eller ej - det viktiga är att det funkar, eller hur?

 

"Stubbsittning räddade mig från väggen"

"Stubbsittning har med största sannolikhet bidragit till att jag inte gått in i väggen, fast jag jobbat mer än jag borde. Jag har fått distans till jobbet för att hjärnan tvingas till att pausa.

Kursen bidrog till att jag skapat en vana av att ta utefrukost.

Jag har tipsat jättemånga om kursen! Den var så himla bra just för att den inte ger något tryck eller dåligt samvete. Kursverktyget var enkelt och jag fick många, genomtänkta tips."

Susanne Harelius, Skarpnäck

Utbildning till friskvårdsguide

Utebildning för hälsoinspiratörer

Utbildningen till Friskvårdsguide är praktiskt inriktad på att leda må bra-aktiviteter i naturen nära jobbet. Passar perfekt för hälsoinspiratörer som vill få fler verktyg.

Passar för: 

  • Hälsoinspiratörer som vill ha praktiska verktyg för att guida kollegerna i må bra-aktiviteter i naturen.

Det här ingår: 

  • En 34-sidig Guidehandledning med fakta och övningsbank.
  • Upplevelsebaserad kurs med övningar, beröm och pepp.
  • Ett färdigt upplägg som går att anpassa efter era förutsättningar.
  • Kursintyg och guidemärke.

Tid:

  • 7 timmar (fysisk kurs) + inläsningstid.

Övrigt: 

  • Utbildningen till Friskvårdsguide finns också som webbkurs som ni kan starta när som helst.

"Har anlitat Utemaningen i egenskap av ansvarig för Stockholm stads utbildningar av hälsocoacher.

Jättenöjda kursdeltagare som fick uppleva naturen som helande kraft och lära sig att använda naturen för både rörelse och stillhet.

Engagerad, kunnig och trygg kursledare med lekfullheten som följeslagare."

Nina Floreteng, Stockholms stad.

 

Eva Siling

"Lösningarna var enkla att ta till sig"

Bosse tog upp problematiken med stress men fokuserade framförallt på lösningar hur man kan hantera stressen.

Lösningarna var enkla att ta till sig och komma ihåg. Han presenterade sitt tal med inlevelse och metaforer vilket gjorde att han aldrig förlorade uppmärksamheten från oss i publiken.

Det är lätt att lyssna på och bli övertygad av en så engagerad talare och jag är glad att jag blev påmind om en av lösningarna i talet: hur viktigt det är med återhämtning.

 

Eva Siling

Stockholm

"Jättekul pass som funkade digitalt"

 
Jättekul pass som funkade bra även digitalt. Enkla och omväxlande övningar med naturen som inspiration.
Lätt att följa med och man väljer sin egen nivå på vad man gör.
 
Eva Arnemo, Upplandsstiftelsen 
(Om Naturen är kuren som genomfördes via Zoom.) 

"Överträffade förväntningarna"

Jag måste erkänna att jag hade väldigt höga förväntningar på dig, då det här är ett ämne som jag brinner otroligt mycket för personligen.

Och du lyckades överträffa dom förväntningarna! Du hade en riktigt bra presentation! Enkel, rak och tydlig! Och inspirerande!

Jag fick väldigt många kommentarer efteråt om hur mycket åhörarna hade uppskattat just ditt föredrag!

Helena Linefur
SLU Uppsala

(Om föredrag om natur och hälsa.) 

 

"Inspirerande"

Tack för en fin föreläsning med många inspirerande inslag. 

Jessica Karlsson, Hälsoinspiratör Umeå

 

(Om föredrag med övningar för att må bra på jobbet)

"Bra på att motivera"

Jag hade förmånen att lyssna på Bosse på konferensen Labbdagarna 2017 där jag var moderator.

Under hans pass hann vi med grundläggande ergonomiska kunskaper (varför det är viktigt att röra på sig m.m.), men framför allt så bestod ca hälften av passet av olika typer av enkla övningar som man kan göra vid kontorsbordet.

Bosse var bra på att motivera, utan att sätta press samt att redovisa just de där småknepen som man har en chans att nyttja i sitt vardagliga liv.

"4 sekunder är allt det tar". Tack Bosse för en bra interaktion!

Tanja Vaara,
Arbetsmiljöexpert

Priser och annat bra att veta

 

Vad kostar det?

"Det beror på." Tråkigt men sant svar.

Är vi på samma våglängd har ni råd - vi hittar en prisnivå som passar.

Riktpris för en föreläsning under 2022 har legat kring 15 000 kr + moms.

Föreningar och småföretag med ärligt uppsåt att göra världen bättre kan räkna med rejäl rabatt.

 

 

Hur många kan vi vara?

Upp till 20 personer är ofta idealiskt för en utomhusworkshop. Men i september 20220 guidade jag ett arbetslag med 65 personer till lugn och fokus i Nackareservatet, och det blev en härlig upplevelse.

 

Vad händer om det är dåligt väder?

Vi kör. Väder och vind är en del av upplevelsen. Och det kan bli svårt att dra gränsen för "hur mycket ska det regna för att vi ska ställa in".

Någon enstaka gång har ett arbetslag avstått från att vara ute då det varit dåligt väder. Då har vi övat mindfulness inomhus i stället.

 

Vad händer om vi får förhinder?

Då hör ni av er så hittar vi ett nytt datum som passar. Ni har fri av- och ombokningsrätt upp till en vecka före bokad aktivitet.

 

Nöjd kund-garanti_300_300

Är ni inte nöjda betalar ni inte.

Schyst pris-garanti_300_300

Är vi på samma våglängd hittar vi ett pris som passar.

Kontakta mig idag! Stressen tar inte paus.

Har du läst så här långt anar jag att du åtminstone är lite nyfiken. Men att du kanske har frågor.

Hör av dig direkt!

Jag är alltid vänlig, och bjuder gärna på några gratistips även om du inte bokar någon aktivitet.

/Bosse Rosén, CWWO (Chief wild wellness officer)

0733 - 44 21 62

 

Eller skriv en rad!

Enkelt och smidigt. Som vi vill ha det, eller hur?

Var god ange ditt namn.
Var god ange ett meddelande.

Naturen är kuren, stigen är vägen och välbefinnande är en färdighet som går att öva.