Förvilda arbetsdagen!

Vildare medarbetare mår och presterar bättre.

Alltså "vildare" i betydelsen mer naturnära beteenden och omgivningar.

Tio minuters stubbsittning kan motverka stress. Och några övningar i närmaste dunge sätter fart på blodomloppet och motverkar stela axlar och ryggar.

Att börja förvilda arbetsdagen kan vara så enkelt som en 45-minuters friluftsdag via Zoom.

Förvilda arbetsdagen_grå_150_150

Var mår du som bäst?

"I naturen", skulle väldigt många svara. Jag också.

Frågar man "Var får du dina bästa idéer" eller "Var får du din bästa återhämtning" blir svaret också oftast "i naturen".

Så varför använder vi inte naturen mer målmedvetet i arbetslivet? Det vill jag ändra på.

Så här kan en lite "vildare" arbetsdag gynna arbetsplatsen

  • Naturen minskar stress snabbt. Du kommer tillbaka med ny energi.
  • I naturen får du vänlig rörelse som förebygger arbetsskador.
  • När du bestämmer dig för att jobba lite vildare ökar känslan av sammanhang och mening.

Vi tillbringar så stor del av vår tid på jobbet, och företag är en så viktig del av samhället, så om vi kunde göra arbetslivet till en kraft för välbefinnande i samklang med naturen skulle stora saker kunna hända.

En workshop eller friluftsdag är ett handfast och jordnära steg i rätt riktning.

Bosse Rosén

Utemaningen

bosse rosén

Några sätt att förvilda arbetsdagen

Alla aktiviteter går att få via Zoom!

210504 funkar via zoom_150_150

Naturen är kuren

Lugn, stark & smidig på stubben 

Mjuka upp stela kontorsaxlar minska stress och hitta återhämtning i naturen.

Ett mångsidigt inspirationspass där vi använder stubbar, stenar och höjskillnader för att  mjukt öva balans, rörlighet och styrka.

Sedan går vi över till "fältrelaxen" och varvar ner med fokus och härvaro.

Avslutas med stubbsittning.

 

Passar för:

IT-proffs, lärare och andra som behöver vara rädda om sig själva för att fortsätta leverera kvalitet.

 

Tid: 45 minuter.

 

Kuriosa: Jag har lett den här aktiviteten massor av gånger live, men i april 2021 fick jag en förfrågan om att göra den via Zoom för Upplandsstiftelsen. Och då med fokus på rörelse, eftersom de redan hade en annan lugn och ro-aktivitet inplanerad. 

Skulle det funka? 

Jag riggade upp min mobil på ett stativ och kopplade upp mig. Deltagarna, ca 10 stycken, deltog från olika skogsområden i Uppland. 

Jag växlade mellan att gå fram till kameran och instruera och att gå en bit ifrån och visa övningarna. Jag höll koll på en av deltagarna på Zoom så jag kunde se att budskapet gick fram. 

Det gick hur bra som helst! Efteråt kom många positiva kommentarer i chatten, och det som flera lyfte fram var enkelheten och lekfullheten.  

 

Kuriosa 2: Är lärare för engagerade för sitt eget bästa? Jag har haft den här aktiviteten för lärare i Tyresö flera gånger. Det knepigaste har nog varit att få dem att inse att de kan tillåta sig att göra en aktivitet"bara" för att de själva ska må bra. 

Det verkar som att det sitter i ryggmärgen att de ska tänka "Hur kan jag använda det här med mina elever?". 

Som om det inte skulle vara tillräckligt värdefullt att de själva håller sig hållbara. 

Intressant!

Hela kroppen i naturen

Mindfulness, mossa och motvind

Stressa av och hitta fokus

Mindfulness är bra mot stress. Att öva i naturen är ännu bättre.

Regnar det? Då övar vi acceptans.

 

Passar för:

Arbetslag som vill minska stress och öva sig i konstruktiva sätt att hantera svårigheter. Och som äger en regnjacka.

Tid: 2 timmar.

 

Kuriosa: Jag fick en gång en förfrågan om att göra en Mindfulness i naturen för ett arbetslag.

"Självklart", svarade jag.

"Vad bra! Vi tänkte gå utmed Karlbergskanalen", sa beställaren.

Oops! (För dig som inte har koll på Stockholm så går Klarastrandsleden, en riktigt bullrig motorled parallellt med Karlbergskanalen.)

Knepigt läge!

Men jag rekade och tog fasta på den natur som fanns. Träd, vatten, grönytor. Och vi övade oss i att fokusera på den natur som faktiskt fanns där. Det blev en riktigt fin promenad, och jag lärde mig att det går att hitta fina naturupplevelser nästan när som helst.

Mindfulness i naturen. Ny kurs startar 13 februari 2018. Anmäl dig nu!

Ta Svart bälte i stubbsittning

Klarar du av att sitta stilla i naturen i 10 minuter utan att kolla mailen? 

Då har du redan Vitt bälte!

För att erövra svart bälte ska du göra 24 stubbsittningar. Det blir ditt livs chans att etablera en stärkande vana som blir din bästa buffert mot meningslöshet och tokstress.

Du erövrar bälte efter bälte på ditt väg mot svart.

 

Passar för: 

  • Arbetslag som redan gjort stegtävling och vill ha något urgammalt som funkar snabbt mot stress.
  • Påfyllnadsdos för er som vill göra naturvistelse till en vana.

 

Tid:

  • Inspirationspass 30 minuter.
  • För att erövra Svart bälte krävs minst fyra timmar i naturen.

 

Kuriosa: Det här upplägget bygger på forskaren MaryCarol Hunters studie från 2019. Hon ville hitta en enkel metod som både funkar mot stress och som är så enkel att deltagarna verkligen genomför den. 

Deltagarna i hennes studie fick helt enkelt gå ut i något de själva uppfattar som natur, och vara stilla i minst tio minuter. 

Resultatet: Stressen, mätt som cortisol i saliv, minskade i genomsnitt med 25%. Och de allra flesta genomförde studien. 

 

Stubbsittningen i sig har jag genomfört hundratals gånger som avslutning på må bra-aktiviteter i naturen, och väldigt ofta får jag den här kommentaren: 

"Varför gör jag inte det här oftare? Det är ju så enkelt och jag mår ju så bra av det." 

 

Jag tror världen vore en vänligare plats om fler stubbsatt oftare. Därför gör jag vad jag kan för att göra stubbsittning till en folkrörelse. 

Bli svensk mästare i stubbsittning på konferensen!

Utbildning till friskvårdsguide

Tänk hälsoinspiratör - med tallbarrsdoft

Utbildningen till Friskvårdsguide är praktiskt inriktad på att leda må bra-aktiviteter i naturen.

Ett suveränt komplement för era hälsoinspiratörer.

 

Passar för: 

  • Hälsoinspiratörer eller hälsolotsar som vill ha praktiska verktyg för att leda kollegerna i må bra-aktiviteter i naturen.

Det här ingår: 

  • Guidehandledning med fakta och övningsbank.
  • Upplevelsebaserad kurs med övningsinslag, beröm och pepp.
  • Ett färdigt upplägg som går att anpassa efter era förutsättningar.

Tid:

  • 7 timmar (fysisk kurs)

Övrigt: 

  • Kursen Friskvårdsguide finns också som webbkurs som ni kan starta när som helst.

 

Kuriosa: Utbildningen till Friskvårdsguide startade som en fortbildning för mindfulnessinstruktörer.  

Det praktiska upplägget helt utomhus med många övningar slog väl ut. Nästa grupp jag utbildade var naturvägledare.

När en grupp från Gröna rehab ville ha utbildningen blev jag lite nervös. "Vad kan jag lära dem som redan jobbar med natur och hälsa" tänkte jag. 

Men de gillade också det praktiska, handfasta och även enkelheten. 

Nu är utbildningen öppen för alla som trivs i naturen, och det sätter en härlig färg på kursdagarna. 

Nu har jag utbildat över 200 friskvårdsguider, och många av dem har varit yogalärare, mindfulnessinstruktörer eller på andra sätt jobbat med friskvård. Många har kommit med egna finurliga övningar som jag försöker föra vidare. På så vis utvecklas jag och utbildningen hela tiden. 

En del har gått kursen "bara" för sitt eget välbefinnande. Det funkar också. 

Bli friskvårdsguide

"Jättekul pass som funkade digitalt"

 
Jättekul pass som funkade bra även digitalt. Enkla och omväxlande övningar med naturen som inspiration.
Lätt att följa med och man väljer sin egen nivå på vad man gör.
 
Eva Arnemo, Upplandsstiftelsen 
(Om Naturen är kuren som genomfördes via Zoom.) 

"Överträffade förväntningarna"

Jag måste erkänna att jag hade väldigt höga förväntningar på dig, då det här är ett ämne som jag brinner otroligt mycket för personligen.

Och du lyckades överträffa dom förväntningarna! Du hade en riktigt bra presentation! Enkel, rak och tydlig! Och inspirerande!

Jag fick väldigt många kommentarer efteråt om hur mycket åhörarna hade uppskattat just ditt föredrag!

Helena Linefur
SLU Uppsala

(Om föredrag om natur och hälsa.) 

 

"Inspirerande"

Tack för en fin föreläsning med många inspirerande inslag. 

Jessica Karlsson, Hälsoinspiratör Umeå

 

(Om föredrag med övningar för att må bra på jobbet)

"Bra på att motivera"

Jag hade förmånen att lyssna på Bosse på konferensen Labbdagarna 2017 där jag var moderator.

Under hans pass hann vi med grundläggande ergonomiska kunskaper (varför det är viktigt att röra på sig m.m.), men framför allt så bestod ca hälften av passet av olika typer av enkla övningar som man kan göra vid kontorsbordet.

Bosse var bra på att motivera, utan att sätta press samt att redovisa just de där småknepen som man har en chans att nyttja i sitt vardagliga liv.

"4 sekunder är allt det tar". Tack Bosse för en bra interaktion!

Tanja Vaara,
Arbetsmiljöexpert

Ett par kommentarer efter föreläsningen Att jobba ska vara en skogspromenad för företagare i Tyresö i februari 2018.

Priser och annat bra att veta

 

Vad kostar det?

Jag tillämpar Schyst pris-garanti. Det betyder att jag försöker ta hyfsat betalt av storföretag och mindre av föreningar eller andra med små plånböcker.

Det viktiga är att vi är på samma våglängd.

Jag har avslutat flera samarbeten där det inte känts rätt. Jag har bestämt mig för att inte jobba med surpuppor och tröttnäsor. Ursäkta!

 

Prisexempel: 

(Maj 2021)

  • Upplandsstiftelsen betalade 5 000 kr + moms för 30 minuters aktivitet via Zoom. Då ingick flera planeringssessioner och förberedelser.
  • Ett stort industriföretag betalade 7 900 kr styck + moms för 2 föreläsningar á 90 minuter.
  • Utbildningen till Friskvårdsguide kostar 2 900 kr inkl moms. (Onlineversionen kostar 1900 kr inkl moms.)

 

Hur många kan vi vara?

Upp till 20 personer är idealiskt för en utomhusworkshop. Men jag har genomfört Naturen är kuren med 30 deltagare, och det gick bra det med.

Är ni fler än så kan jag engagera fler så vi kan vara flera grupper.

 

Vad händer om det är dåligt väder?

Jag ställer av princip aldrig in. Väder och vind är en del av upplevelsen. Och det kan bli svårt att dra gränsen för "hur mycket ska det regna för att vi ska ställa in".

Men någon gång har ett arbetslag avstått från att vara ute då det varit dåligt väder. Då har vi övat mindfulness inomhus i stället.

Så det mesta går att lösa.

 

Vi vill ha med övningar för grupputveckling också. Kan du fixa det?

Jajamensan! Jag samarbetar med Åsa Dickson och Annika Widmark på Ut&insikter. De är proffs på visionsarbete, mötesfacilitering, grupprocesser och sånt.

De är också bra på att bena ut hur man kan jobba mer utomhus i till exempel utvecklingsprojekt.

Tillsammans kan vi sätta ihop en dag med friskvård både för individer, gruppen och resultatet.

 

Nöjd kund-garanti_300_300

Är ni inte nöjda betalar ni inte.

Schyst pris-garanti_300_300

Är vi på samma våglängd hittar vi ett pris som passar.

Redo att ta nästa steg?

Har du läst så här långt anar jag att du åtminstone är lite nyfiken. Men att du kanske har frågor eller undrar på om någon aktivitet är rätt för just er.

Hör av dig vet jag!

Jag är alltid vänlig, och bjuder gärna på några gratistips även om du inte bokar någon aktivitet.

Här nedanför kan du boka ett gratis inspirationsmöte eller skicka ett meddelande.

/Bosse Rosén, CWWO (Chief wild wellness officer)

 

Boka ett inspirationsmöte!

Pratpromenad, Zoom eller telefon funkar fint.

Eller skriv en rad!

Enkelt och smidigt. Som vi vill ha det, eller hur?

Var god ange ditt namn.
Var god ange ett giltigt telefonnummer.
Var god ange ett meddelande.