Grön friskvård på jobbet med Stigmetoden®

Att jobba ska vara en skogspromenad

För många är vardagen som en färd på en motorväg, en centimeter bakom bilen framför:

Det går i full fart, vi är på helspänn och marginalerna är små.

Och många kraschar också.

Varje tredje anställd har fysiska eller psykiska besvär av jobbet, visar statistik från Arbetsmiljöverket.

Vill du må bra på jobbet? Tänk som en vandrare.

Men det skulle inte behöva vara fullt så här illa.

Du och jag är mer anpassade till skogspromenad än motorväg. Om vi tog hänsyn till det skulle vi kunna må mycket bättre både fysiskt och psykiskt.

Bäst är förstås att gå ut. Men de flesta måste fortfarande tillbringa mycket tid inomhus och vid skärmar.

Som tur är finns det mycket du kan göra även på jobbet!

 

Stigmetoden tar ett helhetsgrepp om välbefinnande utifrån fem kraftfulla må bra-faktorer:

  • Rörelse
  • Riktning
  • Återhämtning
  • Härvaro och
  • Sammanhang.

En föreläsning sätter er på stigen

Det enklaste sättet att komma igång med Stigmetoden är en föreläsning.

Ur innehållet:

  • Det moderna dilemmat. Varför mår så många så dåligt när vi har det så bra?
  • Stigen som modell. De fem må bra-faktorerna.
  • Övningar och tankeväckande frågor.
  • Konkreta tips på enkla saker du kan göra direkt för att ta dig en bra arbetsdag.

Jag måste erkänna att jag hade väldigt höga förväntningar på dig, då det här är ett ämne som jag brinner otroligt mycket för personligen.

Och du lyckades överträffa dom förväntningarna! Du hade en riktigt bra presentation! Enkel, rak och tydlig! Och inspirerande!

Jag fick väldigt många kommentarer efteråt om hur mycket åhörarna hade uppskattat just ditt föredrag!

Helena Linefur
SLU Uppsala

 

Tack för en fin föreläsning med många inspirerande inslag. 

Jessica Karlsson, Hälsoinspiratör Umeå

Jag hade förmånen att lyssna på Bosse på konferensen Labbdagarna 2017 där jag var moderator.

Under hans pass hann vi med grundläggande ergonomiska kunskaper (varför det är viktigt att röra på sig m.m.), men framför allt så bestod ca hälften av passet av olika typer av enkla övningar som man kan göra vid kontorsbordet.

Bosse var bra på att motivera, utan att sätta press samt att redovisa just de där småknepen som man har en chans att nyttja i sitt vardagliga liv.

"4 sekunder är allt det tar". Tack Bosse för en bra interaktion!

Tanja Vaara,
Arbetsmiljöexpert

Ett par kommentarer efter föreläsningen Att jobba ska vara en skogspromenad för företagare i Tyresö i februari 2018.

Komplettera med en workshop i närnaturen

Närmsta dunge kan bli en guldgruva för ert välbefinnande.

Forskningen visar att några minuter i naturliga omgivningar räcker för att få hjärnan att gå ner i varv och få ny energi.

En workshop ger aha-upplevelser och inspiration som räcker länge.

Här är några uppskattade aktiviteter.

Så här tycker tidigare deltagare om Utemaningen

Hela kroppen i naturen

Lugn, stark & smidig på stubben.

Prova på Fältgymmet och Fältrelaxen.

Mjuka upp stela kontorsaxlar och få distans till vardagen.

Vi använder stubbar stenar och höjskillnader för att  mjukt öva balans, rörlighet och styrka.

Sedan kopplar vi av en stund i "Fältrelaxen".

Mindfulness i naturen. Ny kurs startar 13 februari 2018. Anmäl dig nu!

Skogsbad

Öva härvaro och mjuk fascination

Naturen är bästa vaccinen mot vardagsstress.

En tyst vandring i kombination med övningar i fokus och närvaro.

Kom tillbaks med ny energi och dofta skog.

Perfekt som AW!

 

Bli svensk mästare i stubbsittning på konferensen!

SM i Stubbsittning

Klarar du av att sitta stilla i skogen i 30 minuter utan att kolla mailen? 

Då kan du bli Svensk mästare i Stubbsittning.

Vi börjar med en nedvarvning så ni kommer i fas.

Utemaningen motverkar naturbrist.Vill du veta mer?

Skriv en rad här nedanför så tar jag kontakt med dig.

/Bosse Rosén

 

Var god ange ditt namn.
Var god ange ett giltigt telefonnummer.
Var god ange ett meddelande.