Vill du må bra? Ta 15 minuter i skogen och ring mig i morgon

En skogsstig är den förbluffande effektiva vägen till långsiktigt välbefinnande för både kropp och knopp. 

Doftar gott, också. Och ja, den funkar även på jobbet. 

Jobba med naturen i stället för mot. Funkar på jobbet också.
Stigmetoden hjäper dig må bättre, helt naturligt. På jobbet också. Foto: Shutterstock.

”Houston, we’ve got a problem”  

Det här ödesdigra meddelandet från Apollo 13 till rymdkontrollen den 13 april 1974 sammanfattar på pricken det mänskliga dilemmat. Vi har sannerligen problem: 

Precis som för Apollo 13 är det bråttom. Psykisk, psykisk och social ohälsa kostar massor av pengar och orsakar massivt lidande.

Och precis som då kan vi inte börja om. Vi måste lösa detta ”in flight”.

En värld av möjligheter

Benjamin Zander är ledare för Boston Philarmonic Orchestra och en världsberömd talare om ledarskap och inspiration. 

Han brukar ta upp två sätt att se på världen:

  • Den nedåtgående spiralen eller
  • En värld av möjligheter

Den nedåtgående spiralen är den vi oftast stöter på (och som mina dystra exempel ovan också är exempel på. 

Den kan låta så här: ”Vi blir bara sjukare och sjukare, vi kommer inte ha råd med sjukvård, hur ska det gå med de unga som växer upp nu…” 

Känner du igen dig? Då är du i gott sällskap. Den här typen av resonemang verkar vara förprogrammerade i oss sedan urminnes tider. Vi är väldigt uppmärksamma på problem för att kunna undvika livsfarliga saker. 

(”Det prasslar i buskarna! Är det en orm? Nej, det var en koltrast den här gången också. Phu.”) 

Under evolutionen har det helt enkelt varit bättre att bli skrämd en gång för mycket än en gång för lite. 

Den nedåtgående spiralen krymper dig

Så att vara högkänslig för faror kan vara bra. Men det har ett pris. Varje gång du reagerar – eller bara tänker på – faror, problem och dysterheter drar kroppen ihop sig i försvarsställning. 

Kanske inte helt och hållet, men lägg märke till hur dina axlar känns när du tänker på problem. 

Möjligheter gör dig stor och avspänd

Det motsatta sker när du får goda nyheter. En löneökning, ett nytt barnbarn eller 

Kroppen sträcker upp lite, du kanske ler, axlarna åker ner. 

Nej, du ska inte låtsas må bra

Okej, så vad ska vi göra med den här kunskapen? ”Tänka positivt? ”Foten i kläm – jajamän!”? 

Nej. 

Det handlar inte om att låtsas som om problemen inte finns. Eller att se ”det positiva” i att få ett cancerbesked. 

Det handlar om att se verkligheten som den är, men också se vilka möjligheter som finns. Och de är många, om du bara vänjer dig vid att titta efter dem.

Och så gott det går lägga kraften på möjligheterna. Helt enkelt för att det är mer konstruktivt att ta minsta lilla steg i den riktning jag vill gå än att oja mig över allt jag har problem med. 

Utan att för den skull förringa problemen. 

(Om din bil börjar låta konstigt är det bättre att åka till verkstaden än att höja volymen på bilradion. Även om de spelar din favoritlåt.) 

Vilket för oss till skogsstigen. 

En modell för långsiktigt välbefinnande som självklart inte löser alla problem. Men som allt annat lika ger en fantastisk grund för fysisk, psykisk och socialt välbefinnande. 

Dessutom gratis, lättillgänglig och 100% klimatsmart. Och du behöver inte vara klädd i trikåer (fast du får om du vill.) 

Du är en vandrare

Det går inte att komma runt det faktum att du och jag är biologiskt sett vandrare. 

Under 99,9 procent av mänsklighetens tid på jorden har vi levt som jägare och samlare i små grupper. 

Och evolutionen går långsamt, så vår hjärna och våra kroppar är fortfarande anpassade till ett liv i och med naturen. 

Det betyder inte att vi måste gå tillbaka till att leva i hyddor på savannen för att må bra. 

Men vi kan dra nytta av den här kunskapen för att minska stress, öka ork och kraft och njuta mer av vardagen. Och det är inte det sämsta. 

Så – här kommer stigmetoden.:

Stigmetoden i ett nötskal

Det jag kallar stigmetoden består av fem delar som alla har gediget stöd i vetenskapen som viktiga för att må bra.

Du får dem (nästan) automagiskt under en skogspromenad, men kan också plocka in dem i allt du gör. 

Även på jobbet.

De fem delarna är:

  • Rörelse
  • Riktning
  • Återhämtning
  • Härvaro och
  • Sammanhang

1. Rörelse. Du mår som du går.

Du är byggd för rörelse. Det är ”use it or lose it” som gäller. Kroppen anpassar sig till vad du gör – och det är inte nödvändigtvis bra. 

Promenaden är basen i välbefinnande. Och när du går i ojämn terräng, som på en skogsstig får du fullödig rörelse för hela kroppen.

Men du kan också lägga till ”rörelsemellanmål” i din vardag. Som smarta mikropauser.

Rörelse är mycket mer än ”träning”. Rörelse är ett uttryck för hur du ser på dig själv. Och all rörelse spelar roll.

2. Riktning. Vart är du på väg?

Om du vill komma någonstans är det bra att veta vart du är på väg. Vad är dina grundläggande värderingar? Varför jobbar du? Varför lever du? 
När du vet varför har du en måttstock som du kan mäta allt du gör emot. För dig detta närmare ditt ”varför”? 

(Mitt ”varför” är enkelt: må bra och så gott jag kan bidra till att andra, inklusive planeten, också mår bra.) 

När du väljer riktning ingår också att välja bort sånt som du gör som egentligen inte är viktigt.

På jobbet kan en viktig faktor vara vad företaget står för. Stämmer företagets verksamhet med dina egna djupaste värderingar?

Naturen minskar stress och gör dig mer kreativ. Pensionssäkra dig själv med gröntid.
En stund i naturen ger både härvaro och återhämtning.

3. Återhämtning. Vila dig stark.

Går du på en stig behöver du slå dig ner och rasta ibland. Rörelsen tröttar ut, vilan ger dig ny kraft. 

Sömnen är den viktigaste källan till återhämtning, men du kan också använda mikropauser smart. 

4. Härvaro. Gör det du gör när du gör det.

Forskningen visar att naturens intryck är lugnande (förutom prasslet av ormen, då). 

Men också att ägna sig åt en sak i taget med fullt fokus. 

Det här kan du träna till exempel med mindfulness. Men du kan också gå ut i skogen och öva ”mjuk fascination” genom att vara fullt uppmärksam på dofter, ljud och synintryck. 

På jobbet kan du minska stress och öka välbefinnandet genom att ”göra det du gör när du gör det”.     

5. Sammanhang. Du hör ihop.

En tur i skogen gör det tydligt att du hör ihop med allt annat som lever. Du kan uppleva tröst och trygghet i att känna att du är en del av något större än dig själv. 

I vardagen kan något så enkelt som att se och uppmärksamma dina arbetskamrater öka känslan sammanhang och det välbefinnande som följer. 

Enkelt men komplext

Stigmetodens skönhet ligger i dess enkelhet. Kommer du ihåg de här fem faktorerna och agerar utifrån dem har du en solid grund att bygga på. 

Men det är bara första steget. Precis som en stig i skogen grenar ut sig och vindlar sig fram rymmer var och en av de fem faktorerna en värld av möjligheter. 

Välkommen till stigen. Ta det första steget nu. 

Sammanfattning: 

En promenad på en stig stärker ditt välbefinnande fysiskt, psykiskt, socialt och existentiellt. Men stigmetoden är en övergripande strategi som du kan tillämpa även på jobbet.

Och du kan börja nu.

Vill du veta mer?

Boka föreläsningen ”Att jobba ska vara en skogspromenad” till jobbet. Finns som workshop också. Då är vi ute i naturen och tillämpar Stigmetoden.

2 Kommentarer

  1. Josefin Wilkins den 1 mars, 2019 kl 07:36

    Fantastiskt bra! Och enormt mycket bra tips!!

    • Bosse Rosén den 8 mars, 2019 kl 03:36

      Tack Josefin. Trevligt att du gillade artikeln.

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: