"Unga rör sig för lite". Men hur är det med dig själv?

Forskarna larmar ännu en gång om att unga rör sig för lite. Men är det inte vi vuxna som är en stor del av problemet?
Gå med i Rörelserörelsen! 

Barn rör sig för lite.

Dator lockar kanske mer än utelek för unga. Hur är det med dig? Foto: Shutterstock.

 

Nu kommer nyheten om att unga rör sig alldeles för lite. Igen.

  • Bland de 15-åriga tjejerna är det ungefär var tionde (9 procent) som rör sig tillräckligt.
  • De mest aktiva finns bland de 11-åriga pojkarna där nästan var fjärde (23 procent) rör sig minst en timma om dagen,

Det visar en rapport från Folkhälsomyndigheten.

Tidigare har forskare vid Centrum för idrottsforskning sett att bara  knappt hälften av barn och unga når upp till rekommendationen om en timmes fysisk aktivitet per dag.

Bland flickor är det bara var femte som når upp till rekommendationen.

Det är illavarslande, eftersom man vet att fysisk aktivitet har stor betydelse för om vi ska vara friska och rörliga eller sjuka och stela.

Vuxna rör sig också för lite

Visst är det alarmerande att barn och unga rör sig för lite. Men hur är det med oss vuxna?

En tidigare studie från Karolinska institutet visade att bara en procent av vuxna når upp till rekommendationen om fysisk aktivitet.

Som för vuxna bara är halva mängden mot vad som gäller för barn och unga. För vuxna rekommenderas 30 minuter per dag fem dagar i veckan. Alltså 150 minuter per vecka mot ungdomarnas rekommendation om 420 minuter per vecka.

Kan det möjligen vara så att hur du och jag rör oss påverkar hur barn och unga rör sig?

Om mamma och pappa tar bilen till jobbet, skjutsar barnen till skolan, tillbringar den mesta tiden på jobbet och fritiden stillasittande – kan det vara så att det skickar en signal till unga om vad som är normen?

Sluta outsourca din rörelse

Vi är rätt pigga på att ta den enklaste vägen. Och mycket i samhället signalerar "stilla".

Här är några exempel på grunkor vi gärna outsourcar vår rörelse till:

  • Rulltrappor och hissar som gör jobbet så våra ben och hjärtan kan fortsätta ta det lugnt.
  • Automatiska dörröppnare och fjärrkontroller som tar bort till och med den minimala ansträngning det innebär att öppna en dörr eller byta kanal på tv:n.
  • Digitala tjänster som tar bort nödvändigheten att gå och handla.
  • Bilar som gör att vi inte ens behöver gå till tunnelbanan eller bussen. De gör det också omöjligt att använd tipset "Gå av en hållplats tidigare".

Golfare lever längre.

Golfare lever fem år längre. Men du behöver ingen klubba för att promenera. Foto: Unsplash.

 

 

Ge dig en present av rörelseglädje. Varje dag!

Men att gnälla hjälper oss inte bli rörligare. Det gör däremot rörelse. All rörelse.

Visste du att golfare lever fem år längre än icke-golfare, sover bättre och mår bättre?

Troliga mekanismer är rörelse, naturliga omgivningar och sociala kontakter.

Men det behöver du inte golfa för att uppnå. Att promenera i skogen räcker långt. Eller hur du nu vill röra dig.

Det är dags att sluta betrakta rörelse som medicin. Något nödvändigt ont.

Rörelse är snarare att likna vid en vitamin. Något vi behöver för att må bra.

En present till dig själv.

Gå med i Rörelserörelsen!

 

Börja med dig själv. Nu.

Mahatma Gandhi sa: "Var den förändring du vill se i världen".

Så om du vill att barn, unga och vuxna ska röra sig mer så att hela samhället ska må bättre – börja med dig själv.

Nu.

  • Om du sitter när du läser det här – res dig och gör några rörelser. Vad som helst.
  • Gå ut på lunchen, om så bara för en minut.
  • Bjud en kollega på promenadmöte.
  • Gör det till en sport att hitta parkeringsplatsen längst bort.
  • Ta en promenad i gröna omgivningar på hemvägen. Naturen stimulerar till att upptäcka vad som finns runt nästa kulle. Då får du automatiskt funktionell rörelse av hög kvalitet.
  • Har du friskvårdsbidrag? Gör något av det!
  • Hitta sätt att röra dig med din partner, familjen, grannarna. Sprid goda vibbar!

 

Tycker du det här är för löjligt små utmaningar? Inget hindrar dig att göra mer!
Välkommen i Rörelserörelsen!
Var rädd om dig!
/Bosse

P.S. Vilket är ditt bästa tips för att ta dig rörelseglädje?
D.S.

Lämna en kommentar





%d bloggare gillar detta: