Trappa upp flåset på bara 60 sekunder om dagen

Har du inte tid att träna, men vill ändå göra något för att må bättre?
En trappa och en minut per dag är allt du behöver!

En trappa och en minut per dag är allt du behöver för att öka orken. Foto: Shutterstock.

Att högintensiv intervallträning funkar även i små doser är känt. Typ en minut på en motionscykel.

Men även den träningen kräver att du tar dig till gymmet eller löparspåret, värmer upp, byter om och duschar efteråt. 

Forskare vid McMaster University i Hamilton, Ontario ville se om riktigt små doser högintensiv träning har någon effekt. 

Så små doser att du inte behöver byta om, och kan klämma in dem på jobbet i en hektisk arbetsdag. 

Vi pratar en minut. Uppdelat på tre tillfällen per dag. 

Trappträning kom fram som ett förslag. Trappor finns nästan överallt, kräver ingen planering, resor eller kostnader. 
 

Vad de fann? Det funkar! 

24 studenter fick följande recept:

  • En kort uppvärmning med några knäböj och töjningar.
  • Sedan ta sig upp för ca 60 trappsteg så fort de kunde. Det tog ca 20 sekunder.
  • Det var allt!

Träningen upprepades tre gånger om dagen under sex veckor.

Det var ju inte så att deltagarna fick maratonkondis av de här rörelsekaramellerna. 

Men efter 6 veckor med den här träningen hade deltagarna förbättrat sin kondition med 5 procent. Och förbättrat sin benstyrka. 
Inte illa! 

Jag har testat. Det här gör jag om!

Jag blev förstås nyfiken och ville prova. När jag ändå var ute på stan letade jag efter en hyfsat hög trapp. Det fick bli trapporna vid Tunnelgatan i Stockholm.

Trappa upp välbefinnandet. Enklare än plättlätt! (Den här trappan går upp från Götgatan i Stockholm.) Foto: Bosse Rosén.

Jag räknade till 89 steg med tre avsatser på vägen. Lite längre än i studien, alltså.

Spurtade uppför trapporna så fort jag kunde. Det tog 33 sekunder.

Vad hände?

Så här kändes det efter den korta men intensiva workouten:

  • Jag kände mig varm i benen.
  • Jag var lite anfådd.
  • Men jag var inte svettig.

Slutsats: Det här bör funka utmärkt nästan var och när som helst.

Av bara farten fortsatte jag med några fler trappor.

Jag ser hädanefter på varje trappa som en möjlighet att öka välbefinnandet.

Du också? Var rädd om dig!

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: