Tänk BALANS och jobba säkrare

Det är mycket att tänka på när man ska förebygga belastningsbesvär. INTE böja och vrida ryggen vid belastning. INTE jobba med ryck och knyck, INTE sitta för länge. Men hjärnan har svårt att tänka INTE. Med ramsan ”Tänk BALANS” kommer du ihåg de viktigaste punkterna för att skona din kropp – oavsett vad du jobbar med.

”Tänk BALANS”

Tänk BALANS och jobba skonsammare.

Tänk BALANS och jobba skonsammare.

  1. Tänk. Det här är kanske det allra viktigaste. Tänk efter innan du sätter igång med en uppgift. Fråga dig själv – ”Är det här det viktigaste jag kan göra just nu?” och ”Jobbar jag på bästa tänkbara sätt just nu?”.
  2. B som i Balans. Betyder att du ska ha tyngdpunkten över fötterna (eller över sittbenen om du sitter). Känn efter om kroppen är avspänd. I så fall har du förmodligen bra balans. Om inte – justera din kroppshållning.
  3. A som i Avspänt. Känn särskilt efter i ländrygg, axlar och käkar.
  4. L som i Lugnt. Oavsett om du har bråttom eller inte – bestäm dig för att jobba i ett lugnt tempo utan ryck. (Särskilt om du har bråttom, faktiskt.)
  5. A som i Aktivt. Sök upp bra arbetspositioner. Sitt inte för länge. Variera. Ta kommandot. Du är själv en väldigt viktig del av din arbetsmiljö.
  6. N som i Neutralt. Känn efter att ländrygg, axlar och handleder varken är översträckta eller krumma.
  7. S som i Symmetriskt. Se till att jobba ”rakt fram” med näsan, tummarna och tårna åt samma håll.

Lycka till med att jobba skonsamt!

/Bosse

P.S. Det här är inte allt du behöver tänka på kring skonsam arbetsteknik, men räcker en bra bit på vägen. Hur gör du för att vara rädd om dig på jobbet? Skriv gärna en kommentar. D.S.

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.