Släpp loss fötterna!

Att gå barfota är livskvalitet. Unna dig en barfotapromenad redan idag och återställ kroppen. Men se upp för tistlarna!

Att gå barfota är som att trycka på kroppens återställnings-knapp. Foto: Pixabay.

En kollega till mig i må bra i naturen-branschen berättade för många år sedan om när han ledde en naturaktivitet för utländska höjdare i näringslivet.

En av övningarna de fick göra vara att gå barfota på gräs.
Det gjorde så starkt intryck på en av deltagarna, en japan, att han började gråta.

”Det här har jag inte gjort sedan jag var barn”, ska han ha sagt.

Jag är inte helt säker på att jag kommer ihåg historien rätt.

Barfota är skönt och bra för fötterna
Men det här vet jag:
Att gå barfota är skönt.

Och det är bra på en flera olika sätt:

  • Du övar både rörelse och styrka i fotens små leder och muskler.
    Visste du att du har ett 30-tal leder i foten? Men när du stänger in dem i skor (särskilt trånga sådana) får de ingen möjlighet att röra sig.
  • Du får känslomässig stimulans av fotsulan. Tänk zonterapi.
  • Det är ett äventyr! När du går i skor är det som att fötterna blundar. När de får känna sig fram blir världen större. Du upptäcker massor av nyanser.

En del menar också att jordens elektriska fält påverkar oss positivt när vi går barfota.

Att gå barfota påverkar hela kroppen

Och att gå barfota påverkar faktiskt hela kroppen. Så här:

  • De flesta skor har en förhöjning under hälen.
  • Den gör att underbenet tippas lite framåt.
  • Om du inte ska tappa balansen måste du då böja i knät.
  • Vilket leder till att du också måste böja i höften.
  • Och svanka i ländryggen om du ska kunna se vart du går.

Tryck på resetknappen

Phu! Massor händer på grund av den där lilla förhöjningen.
Att gå barfota blir som att trycka på kroppens reset-knapp.

(Men har du gått länge med upphöjd häl kan det ställa till problem om du helt slänger skorna eller övergår till barfotaskor för snabbt.
Lite i taget är modellen.)

Men just nu på sommaren när det här skrivs är det enkelt att gå barfota.
Det tycker jag du ska unna dig.

Du kan springa barfota också

På Utemaningens Löparskola för livsnjutare brukar jag låta deltagarna springa barfota en stund. Om det inte är allt för kallt.

Först på gräs, sedan på asfalt.

Då är det främst för att öva in tekniken med små, snabba steg. Men en sidoeffekt brukar bli att några häpet utbrister ”vad skönt det är”.

Ja, det är ju det!

 

Varning: gå inte på tistlar.

Det kan ta allt liv ur dem.
Dessutom kan det vara någons lunch.
(Fritt efter Nalle Puh).

Var rädd om dig!

/Bosse

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.