Att gå barfota är livskvalitet. Unna dig en barfotapromenad redan idag och ge fötterna lite andrum. Men se upp för tistlarna!

Gå barfota och släpp loss fötterna!

Att gå barfota är yoga och massage för fötterna. Foto: Pixabay.

En kollega till mig i må bra i naturen-branschen berättade för många år sedan om när han ledde en naturaktivitet för utländska höjdare i näringslivet.

En av övningarna de fick göra vara att gå barfota på gräs.
Det gjorde så starkt intryck på en av deltagarna, en japan, att han började gråta.

”Det här har jag inte gjort sedan jag var barn”, ska han ha sagt.

 

Yoga och massage för fötterna

Jag är inte helt säker på att jag kommer ihåg historien om japanen 100 procent rätt.

Men det här vet jag:
Att gå barfota är skönt.

Och det är påverkar ditt välmående på flera olika sätt:

  • Du övar både rörelse och styrka i fotens små leder och muskler.
    Visste du att du har ett 30-tal leder i foten? Men när du stänger in dem i trånga skor får de ingen möjlighet att röra sig. Att gå barfota blir som både yoga och massage för fötterna.
  • Du får känslomässig stimulans av fotsulan. Tänk zonterapi.
  • Det är ett äventyr. När du går i skor är det som att fötterna blundar. När de får känna sig fram blir världen större. Du upptäcker massor av nyanser.
  • Du blir mer här och nu helt enkelt eftersom du behöver vara noggrann med var du sätter fötterna för tat inte skadas.

En del menar också att jordens elektriska fält påverkar oss positivt när vi går barfota. Det kallas då grounding eller earthing och går ut på att negativa joner från jorden funkar som naturliga antioxidanter.

Ge fötterna lite andrum

Som små barn gick de flesta av oss barfota. Och under större delen av mänsklighetens historia har vi gått utan skor. Det är helt enkelt vårt naturliga sätt att gå och vara. Idag stänger vi oftast in fötterna i skor.

Precis som vi oftast stänger in oss själva i lådor. För att det är bekvämt. Eller bara av gammal vana.

När du släpper loss fötterna ger du dem och dig själv lite andrum.

(Självklart finns det medicinska skäl att ha speciella skor. Men det är inte det jag talar om här.)

Du kan springa barfota också

På Utemaningens Löparskola för livsnjutare brukar jag låta deltagarna springa barfota en stund om det inte är allt för kallt.

Först på gräs, sedan på asfalt.

Då är det främst för att öva in tekniken med små, snabba steg. Men en sidoeffekt brukar bli att några häpet utbrister ”vad skönt det är”.

Ja, det är ju det!

 

Ta en barfotapromenad redan idag!

Fötterna mår inte bättre för att du läser om att gå barfota. Ge dem en barfotapromenad redan idag.

Är det kallt och snö? Gå barfota inomhus. Eller gå ut i fem sekunder.

Eller gör något annat som får dig att må bra.

Var rädd om dig!

/Bosse

P.S. Gå inte på tistlar.

Det kan ta allt liv ur dem.
Dessutom kan det vara någons lunch.
(Fritt efter Nalle Puh).

 

 

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.