Mindfulness ger dig kraft i vardagen

Mindfulness - ett "multiverktyg" för starkare vardag. Foto: Dreamstime.

Mindfulness – ett ”multiverktyg” för starkare vardag. Foto: Dreamstime.

Jag får en del frågor om mindfulness – vad är det, vad ska det vara bra för, hur gör man? Här kommer en kortkort introduktion!

Vad är mindfulness?

Först – vad är det inte? Det är inte en religion eller livsåskådning. Det är snarare en teknik för att rikta och behålla uppmärksamheten. Att minska det pågående tjattret från våra tankar. Att bli mer ”här och nu” och koppla bort ”autopiloten”. På det sättet kan man göra mer medvetna val och inte reagera automatiskt på händelser.

Mindfulness handlar också mycket om attityder, där acceptans är viktigt – att se saker som de är och inte som de ”borde” vara.

Vad är mindfulness bra för?

Det område som nog är mest studerat är att använda mindfulness för att minska stress. Andra effekter kan vara en rikare upplevelse av vardagen och ökad självkännedom. Mindfulnessträning har också använts för att minska smärta, lära sig att hantera sin smärta bättre eller nå muskulär avspänning.

Hur tränar man mindfulness?

Mindfulness tränas på i princip två olika sätt: guidade övningar (”meditationer”) och vardagsövningar.

  • I de guidade övningarna tränar man på ett strukturerat sätt på att fokusera och behålla uppmärksamheten – och kärleksfullt föra den tillbaka när tankarna vandrar iväg. Guidade övningar finns bland annat på cd och appar (mer om det nedan).
  • I vardagsövningarna handlar det om att omsätta träningen i vardagslivet. Att vara uppmärksamt närvarande i det man gör här och nu och inte älta det som varit eller oroa sig för saker som kanske kan inträffa i framtiden.

Andningsankaret

En grundläggande, enkel och viktig övning är Andningsankaret. Du kan prova redan nu:

  • Sitt, stå eller ligg på ett sätt som uttrycker värdighet och vakenhet. Slut gärna ögonen.
  • Rikta uppmärksamheten på andningen. Var känner du andningen bäst? I näsborrarna, bröstkorgen, buken eller någon annanstans. Följ några andetag utan att ändra någonting.
  • Fokusera nu uppmärksamheten på det ställe där du känner andningen bäst och försök att hålla den kvar där. När du märker att tankarna vandrar iväg – för dem vänligt tillbaka till andningen. Om tanken vandrar iväg hundra gånger för du den tillbaka hundra gånger.
  • Avsluta genom att försiktigt öppna ögonen igen. Försök sedan behålla känslan av närvaro och uppmärksamhet genom fortsättningen av dagen.

Lär dig mer

Här hittar du mer information och träningsprogram om mindfulness

  • Mindfulness i vardagen av Ola Schenström är en bok som enkelt, sakligt och praktiskt förklarar mindfulness. Du får tips på massor av vardagsövningar och en cd med guidade övningar.
  • Vart du än går är du där av Jon Kabat-Zinn är en annan bra bok om mindfulness.
  • Vårdguiden 1177 har bra temasidor om mindfulness.
  • Mindfulness-appen från MindApps är ett enkelt sätt att komma igång och träna via din smartphone. Det finns flera olika appar att välja på, och du kan enkelt välja längd på meditationer och få statistik på din träning.
  • Mindfulness Grundkurs från MindfulnessCenter låter dig träna strukturerat två gånger tio minuter under åtta veckor via dator eller mobil.
  • Boka en inspirationsföreläsning eller ett företagsevent med mindfulness i naturen från Balansverkstan. Att guidas av en kunnig och inspirerad instruktör kan ge den motivation du behöver för att komma igång.

Mindfulness och natur – en kraftfull kombination

Naturen i sig själv har dokumenterat läkande effekter, och kombinationen av mindfulness och natur är mycket kraftfull.

I Naturen som kraftkälla från Naturvårdsverket kan du läsa om vad forskningen säger om naturens effekter på vår hälsa.

Balansverkstan arrangerar då och då vandringar eller studiecirklar på temat natur och mindfulness.
Är du intresserad av att vara med kan du skicka ett mail, följa Balansverkstan på facebook eller prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Lycka till med träningen i medveten närvaro!
/Bosse

.

Välmående på stubben!
Jag visar hur du kan använda naturen och din vardag för att hålla dig stark, smidig och fokuserad.

Missa inte Myrsteg!
Inspirationsbrevet som ger dig ett jordnära må bra-tips i veckan.
Hämta ditt första myrsteg här.

Lämna en kommentar