Knepet: Så blir du en njutningslöpare

Många löpare ser ut som att de springer som straff. Låt det inte hända dig. Lär dig knepet som gör dig till glädjelöpare – och du får aldrig mer ett misslyckat pass. 

Prioritera njutning – och du får aldrig ett misslyckat pass.

”The day I see a jogger smiling I’ll consider it”
(Joan Rivers)

Är det inte konstigt?
Att springa är ju bara SÅ bra för oss.
Inte nog med att du blir stark och orkar mer om du springer. Det är bra för hjärnan också, visar den senaste forskningen.

Anders Hansen visar medryckande i boken Hjärnstark (sponsrad länk) att rörelse är den bästa hjärngympan som finns. Bättre än sudoku, korsord och alla tänkbara kosttillskott tillsammans.

Och du insöndrar endorfiner som ska göra dig glad.

Hur kan det då komma sig att man ser så många som springer och verkar lida av det?
Med glasartad blick, mungiporna vid knäna och bara verkar längta tills det är klart.
Så de kan logga ett pass till och lägga till några minuter och kilometer till dagboken.

Som om det var det som spelar roll, och inte hur man mår.

Jag förstår Joan Rivers.
Många som springer är inte direkt reklampelare för jogging.

Du är en smygglädjelöpare. Visa det!

Men det måste inte vara så.
Visste du att regeringen tagit bort regeln om att man inte får gå under ett löppass?
Samtidigt strök man lagen om att man måste springa ett visst antal kilometer eller en viss tid.
Nu får du springa en minut om du vill. Hur långsamt som helst.

Du är fri!

Precis som när du var barn och sprang bara för att det var kul.
Visst är det häftigt!

(Okej då, de reglerna kanske aldrig fanns. Men många verkar tro det.)

Jag tror du är en smygglädjelöpare, och nu är tiden inne att bejaka det.
Ge det ett nytt försök.

Om du redan är van löpare får du en utmaning: Spring och fokusera på glädjen.

Knepet: Bestäm dig för att må bra

Bestäm dig för att du gör det här för att må bra. Inte bara när det är klart, utan hela tiden.
Ingen tvingar dig att springa (väl?). Du behöver inte sitta på något möte. Du behöver inte ha några särskilda kläder eller apparater.

Du behöver inte följa någon särskild plan.

Du är fri!

  • Du springer så långt eller kort du vill. En minut i frihet är fantastiskt.
  • Du behöver inte logga eller fotografera. Njut av turen.
  • Du går när du känner för det.
  • Vill du ta en backe med språng? Varsågod!
  • När du möter en medlöpare: sök ögonkontakt och le. (Det här ska jag skriva ett särskilt inlägg om en dag.)

Inget pass är misslyckat

Den stora vinsten när du bestämmer dig för att må bra är det viktigaste är den här:

Inget pass är någonsin misslyckat.

Om du fokuserar på tid, sträcka eller plats i ett lopp kommer alltid en punkt när du inte längre blir bättre.

Kanske tillfälligt efter en skada eller förkylning.

Eller mer permanent eftersom du förmodligen blir långsammare när du blir äldre.

Bestäm dig för att ”det här passet ska jag bara njuta” när du går ut genom dörren. Fortsätt så.

Slutsats: No fun – no run

Kom ihåg: No fun – no run!

Du gör det här för att må bra. Eller hur?

Är det inte kul – ändra.
Spring dig glad!

/Bosse

P.S. Vill du ha mer handfasta knep för att bli glädjelöpare? Ordna en Löparskola för livsnjutare till jobbet eller föreningen.
D.S.

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.