Åtta av tio svenskar får ont i ryggen. En stor bov i dramat är att vi sitter mycket. Men det finns bättre och sämre sätt att sitta. Lär dig hemligheten som ger dig en starkare och gladare rygg – medan du sitter!

Sträck dig stark!

Sträck dig och stärk ryggen! Foto: Dreamstime.

Långa stunder framför datorn, i bilen och i tv-soffan frestar hårt på ryggen. Så fort du sätter dig ner ökar belastningen på ländryggen med 40 procent. Sitter du hopsjunken med krum rygg blir belastningen nästan fördubblad. De småmuskler som sitter utefter ryggraden och ska hjälpa dig att hålla dig upprätt kopplas ur. Ledbanden på baksidan av ryggen töjs ut, och diskarna blir snedbelastade. Det är inte konstigt att det här leder till att du får ont i ryggen.

Så grundtipset är – sitt mindre! Ta alla chanser du får (ännu bättre – skapa dem!) att ställa dig upp och gå ett par steg.

Men det finns bättre och sämre sätt att sitta. Här kommer fyra enkla saker som håller din kontorsrygg i trim – medan du sitter:

  1. Sitt aktivt!
    Flytta fram på stolen och sträck upp hela vägen från sittbensknölarna till hjässan. Känn att du hittar en balanserad ställning med minimal anspänning. Det här aktiva sättet att sitta tränar småmusklerna kring ryggraden och gör dig starkare på sikt.
  2. Sitt avlastat!
    När du blir trött i ryggen av det aktiva sittandet (det kommer du att bli om du inte är van) gäller det att inte säcka ihop i ”bananposition”. Flytta bak så långt det går på stolen så att du har kvar en stolt hållning – men nu med stöd av ryggstödet.
  3. Variera!
    Den gamla devisen ”Bästa sittposition är nästa” stämmer. Variera så mycket som möjligt mellan de aktivt och avlastat sittande.
  4. Jympa småmusklerna!
    Ge ryggens småmuskler lite cirkulationsträning fast du sitter. Svanka och krumma ryggen, lyft ena skinkan och sedan den andra, tryck dig bakåt i stolen, vrid överkroppen åt olika håll, böj dig åt höger och vänster, sträck dig upp…
    Använd fantasin, lyssna på kroppen och gör det som känns bra för dig just nu.

Lycka till med att sitta dig stark! Kom ihåg att det viktigaste inte är exakt vad du gör utan att du gör något. Om du bara blir sittande timme efter timme vet du ju vad som händer…

Vad är ditt bästa tips för att hålla ryggen i trim? Skriv gärna en kommentar här nedanför. /Bosse

 

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.