Har du ont om tid men vill göra något för att må bra? Vänj dig vid att ta en liten promenad på lunchen – om det så bara blir en minut. Goda vanor har en tendens att skapa goda cirklar. Sätt igång idag!

Här får du sju skäl att gå ut på lunchen varje dag.

Att inte promenera är att gå för långt. Allt det här händer när du börjar röra på dig:

  1. Du bränner fett. Varje chans till rörelse och minskat stillasittande gör att du höjer ämnesomsättningen.
  2. Du blir smartare. Fysisk aktivitet främjar minne och andra delar av intellektet.
  3. Du blir lugnare. Att röra sig är ett effektivt sätt att minska stressnivåerna.
  4. Du får starkare benstomme. Skelettet behöver belastning för att bli starkare. Starkare ben betyder mindre risk för benbrott.
  5. Du sover bättre. Fysisk aktivitet gör att vi blir lite trötta och har lättare att somna. Att få lite dagsljus gör också att kroppen får lättare att reglera dygnsrytmen.
  6. Du stärker hjärtat. Vår viktigaste muskel behöver också tränas, och den lilla pulshöjning som en promenad ger kan ge stora hälsovinster om du gör det regelbundet.
  7. Du får nya perspektiv. Att byta miljö kan stimulera till nya tankebanor, och rörelsen i sig kan göra dig mer kreativ. Ta en promenad och hitta nya lösningar på dina problem.
  8. Du upptäcker omgivningen. Att se på husfasader, träd och människor ger nya spännande intryck. För att inte tala om väder och vind som alltid varierar.

Men hallå – det där var ju åtta skäl

Ja, så där kan det vara när man börjar gå. Det kan rätt som det är ge mer än man räknade med.

Vilken nytta gör en minut?

Spelar det verkligen någon roll om jag rör mig så lite som en minut, kanske du undrar. Och det är klart att hälsonyttan av en minuts promenad inte är så värst stor i sig själv. Men i och med att du går i en minut så har du också minskat din tid i stillasittande med minst lika mycket. Redan där har du en fördubblad effekt.

Och bara att du ställer frågan är bra, det visar att du kanske är beredd att gå två minuter, eller fem eller tio? Det första steget är oftast det som är svårast att ta. Om du bara kommer ut så kanske du tar en lite längre promenad. Och om du inte gör det så har du ändå stärkt en positiv vana.

Bestäm dig och casha in välbefinnande

När det kommer till kritan är det inte en enskild promenad som är det viktiga, utan att få kontinuitet. När du väl bestämt dig för att röra dig utomhus minst en minut varje dag kommer du snart att upptäcka att du inte vill vara utan dina promenader – om de så bara är på en minut.

Lycka till!

/Bosse

P.s. Hur gör du?

Hur får du in rörelse i vardagen? Skriv gärna en kommentar.

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.