Jobba dig stark! Tio ergonomitips för dig inom tandvården.

Du som jobbar inom tandvården har ett tufft jobb. 

Men det finns trots allt en hel del du kan göra för att förebygga belastningsbesvär. Och varje rörelse räknas. Här får du tio tips för att jobba dig stark. 

Det finns mycket du kan göra för att minska belastningarna i tandvården.

1. Hitta din kraftposition –  och nöt in den!

Håll dig stark på jobbet! Illustration: Carina Söe Knudsen.Kraftpositionen är motsatsen till de böjda och vridna ställningar som är så vanliga inom tandvården, och som sliter så hårt. I kraftposition är du i balans, jobbar rakt fram och minskar belastningen på rygg, nacke och axlar.

Även om du inte alltid kan arbeta i kraftposition har du mycket att vinna på att sträva efter att börja varje behandling där.

Fyra steg till att hitta kraftposition i sittande: 

  • Sätt dig med ordentligt stöd mot golvet. Sitsen bör vara så hög att låren sluttar lite nedåt. Då kommer bäckenet att rotera lite framåt, och du får en stabil och avspänd position för ländryggen.
  • Tryck” dig upp från sitsen. Tänk dig ”lång”.
  • Ställ in ländryggen i neutralposition genom att först svanka och sedan kuta med ländryggen. Stanna någonstans i mitten.
  • Dra bak axlarna och vinkla handflatorna utåt. Vinkla nu tillbaka händerna så du har handflatorna inåt kroppen, men låt axlarna vara kvar i sitt bakre läge. (Det är inte meningen att du ska jobba med axlarna långt bak, men det här är ett sätt att undvika den krumma och framåtböjda position vi ofta hamnar i).
  • Dra bak nacken så långt det går. Släpp efter och låt nacken landa i neutralposition.

Klart!

2. Böj från höften

Det här är ytterligare en övning för att nöta in ett skonsamt rörelsemönster och undvika att krumma ryggen.

  • Utgå från din kraftposition (se ovan).
  • Fäll dig nu framåt med hela ryggen i ett block (undvik att krumma ryggen).

3. Ställ in patienten i tre dimensioner – arbeta rakt fram

Se först till att patienten ligger långt upp på britsen och att du har britsen i planläge eller med lätt höjd rygg beroende på behandling.

I det här läget kan du ställa in patientens huvud i tre dimensioner för att få så bra överblick som möjligt.

  • Böj patientens nacke framåt eller bakåt (justera nackstödet så det passar),
  • Vrid till höger eller vänster,
  • Slutligen kan du också hjälpa patienten att göra en sidböjning (lateralflektion).

Allt för att få en så rak blickväg till din arbetsyta som möjligt. Det tar lite tid, men du skonar ryggen. Och ju fler gånger du gör detta, desto mer naturligt känns det.

Tänk också på att patenten bara är hos dig en kort stund, du är på jobbet hela tiden. Vad är viktigast, att patienten ligger bekvämt eller att du har en bra arbetsställning?

4. Flytta dig runt i sektorn

Ytterligare ett sätt att minska behovet av böjda och vridna ställningar är att flytta dig själv runt patienten. En förflyttning på någon decimeter kan ofta ersätta en vridning i ryggen.

5. Arbeta i spegel

Öva dig i att använda spegel för att få bra insyn utan att behöva vrida och böja dig. Känner du dig inte bekväm med att göra alla moment i spegel? Gör det du kan!

6. Överväg prismaglasögon

Fundera över om ett par prismaglasögon kan vara något för dig. De är riktigt kluriga, och vinklar ljuset, så att du kan hålla nacken upprätt men ändå se ner i patientens munhåla. De kan spara många framåtböjningar av nacken.

I Sverige är det MeridentOptergo som säljer prismaglasögon.

7. Variera det du kan variera

Variation är nyckeln till att må bra i kroppen. Framför allt gäller det att minska mängden statisk belastning. Här är några tips:

  • Använd tiden när patienten sköljer till att räta upp din kroppshållning, släppa ner axlarna och ta ett djupt andetag.
  • Ta mikropauser på några sekunder under långvariga moment som att skrapa tandsten.
  • Växla mellan att stå och sitta. Tänk efter vilka moment du kan göra i stående och när du känner att du behöver sitta.
  • Försök planera arbetet så att du får patienter med olika besvär under dagen så att du inte tvingas till samma arbetsmoment hela tiden.
  • Lär dig några pausövningar – och använd dem. Här hittar du pausövningar för datorarbetare. Men de funkar lika bra för dig som arbetar i tandvården.

8. Avlasta mot patienten

Om du kan ta stöd om än aldrig så lite när du jobbar framåtlutad betyder det att du inte måste bära upp hela hävstångseffekten med hjälp av ryggen. Och det betyder massor i minskad belastning.

Stöd lätt mot patientens överkropp, haka, panna eller tänder när du kan. En del vill ”jobba på distans” och inte röra patienten av integritetsskäl. Men tänk på att du då får betala ett pris i form av ökad belastning. Många upplever också lite kroppskontakt som lugnande. Så kanske behöver du inte vara rädd för att stödja lätt mot patienten. Är du osäker – fråga!

 

Sköna mikropauser som energiladdar kroppen på några sekunder. Ill: Carina Söe Knudsen.

  9. Skaffa dig en hälsobuffert av bra rörelser

Rörelse av bra kvalitet är både vaccin och medicin mot belastningsbesvär. Kroppen är ju byggd för rörelse, och har en förbluffande förmåga att reparera sig själv och hålla sig stark om du ger den ett smörgåsbord av rörelser. Här kommer några tips:

  • Promenera. Eller joga. Minst en halvtimmes rörelse behöver du varje dag för att må bra. Men mer är bättre. Kanske kan du gå några minuter på morgonen och några minuter efter jobbet? Gör det du kan!
  • Samla steg! Många moderna telefoner har inbyggd stegräknare (i iPhone hittar du den i appen Hälsa). Ta det som en lättsam utmaning att få ihop 10.000 steg per dag. Varje steg har betydelse för hälsan.
  • Lägg på med lite intensivare träning några gånger i veckan. Vanlig jympa a la Friskis & Svettis är jättebra, liksom yoga eller pilates. Över huvud taget alla typer av rörelse där du får använda hela kroppen.
  • Använd ”vardagsgymmet”. Det mesta du gör i vardagen kan vara bra träning om du gör det med kvalitet. Plocka ur diskmaskinen med hjälp av tyngdöverföringar. Öva hållning när du packar upp förrådsbeställningar. Gör ett utfallssteg när du tar upp något från golvet, gå en liten omväg…

    Här hittar du sju superrörelser som håller hela kroppen i trim.

10. Sov dig stark

Många går med en sömnskuld idag. Om du sover för lite startar du dagen på minus redan från början, och blir känsligare både för stress och belastningsskador.

Det är under sömnen som kroppen bygger upp sig och reparerar skadade celler. De flesta behöver sju eller åtta timmar per natt. Så se om det är möjligt att prioritera nattsömnen.

Fler ergonomitips för dig inom tandvården

Var rädd om dig! Du behövs om vi ska göra världen lite ljusare.

/Bosse

P.S. Vill ni ha en ergonomikurs på ditt jobb? Då kanske Balansverkstans 3-timmars workshop Ergonomi i praktiken kan passa? Fylld med praktiska tips och övningar. D.S.

2 Kommentarer

  1. Johanna Ene den 24 januari, 2018 kl 08:34

    Hej Bosse!
    Här kommer lite input från en tandsköterska som jag hoppas kan vara till nytta. 🙂

    Det är superbra råd, allt i sin ordning. Men som man ofta upplever, åtminstone i tandvården, så är de många gånger svårapplicerat på verkligheten.
    Jag försöker sitta så ergonomiskt det går. Det går nog ganska sällan. En anledning är att jag och min tandläkare är väldigt olika i storleken. Han är jättelång och kraftigt byggd, medan jag är liten. Trots att jag har min stol på lägsta och han på högsta så är det ofta omöjligt att det ska bli bra ställning för oss båda. Vi gör så gott det går.
    Att patienten hellre får ligga lite obekvämt. Det är något vi inte alls kan hålla med om eller jobba utefter. Till viss del handlar det om att vi är en privat mottagning och måste bry oss om att patienten vill komma tillbaka. Alltid. Sedan handlar det om hur vi är som vårdgivare, det är alltid patienten i första rummet och vi vet hur obehagligt det kan vara att gå till tandläkaren. Då gör vi allt vi kan för att det ska vara så bekvämt som möjligt. Att tumma på det är hemskt svårt.
    Så här tänker vi om arbetsställning på mitt jobb: Fastna aldrig i en position! Vi KOMMER arbeta i dåliga ställningar, det är ofrånkomligt. Men vi ska aldrig fastna i dem. Ändra läge, ofta. Det som däremot går att jobba bra med är axlarna ner och hela foten i marken. Och små pausövningar! Själv brukar jag köra tåhävningar, axelrullningar och annat jag kommer på när jag t ex väntar på att trycka av röntgen.

    Vila. Så svårt att få till. Jag har länge haft ensamt ansvar över klinikens drift när jag och min chef jobbat där själva under flera år. Med full tidbok blir det ständigt spring i benen och pusslande med minuter. Där har jag en bra chef som förstår det här med micropauser. JA, som du skriver är det viktigt och MÅSTE tas! Jag har lärt mig om de heliga 2 minutrarna. Att sitta ner och andas TVÅ minuter mellan varje patient, oavsett hur stressigt det är eller om man är försenad. Jättesvårt men jag har märkt vikten av det. Tror att många i tandvården inte har en chans eller vågar ta sig dem.

    Avlasta mot patienten. JA! Jag har svårt för det, men det är ett måste och något jag tycker vi SKA göra. Integritet är svårt att bibehålla i tandläkarstolen ändå.

    En problematik vi just fått uppleva, min tandsköterskekollega har börjat jobba med en ny tandläkare som är vänsterhänt. Alltså får sköterskan nu jobba på andra sidan patienten, den som normalt är tandläkarens. Behandlingsstolen är inte utformad för detta och bryggan med sköterskans sug etc blir på fel sida. Då får man verkligen tänka till när sugslangen inte når runt och sköterskan får jättesvårt att jobba. Det finns förlängda slangar, men jag tycker det är något att fundera över för fysioterapeuter som ska jobba med tandvårdspersonal.

    Jag tycker absolut att du ska få till ett studiebesök hos en tandläkare. Minst under en dag. Gärna så att du kan få testa att själv sitta med vid en behandling, hålla sug och se hur det fungerar. Inget slår verkligheten. 🙂

  2. Bosse Rosén den 24 januari, 2018 kl 02:37

    Hej Johanna,
    Stort TACK för dina synpunkter! De är väldigt värdefulla.
    Roligt att du uppskattar tipsen. Jag vet att de inte alltid är lätta att förverkliga, men man måste ju åtminstone veta vartåt man strävar. Det var samma problematik när jag jobbade som ambulanssjukvårdare. Men det jag upptäckte då var att när man väl börjar ändra en sak i taget så finns det mer man kan påverka än man kanske tror. Och att alla ”små” förändringar spelar roll.

    Jag kommenterar några av dina synpunkter här:

    – Olika längd på behandlare/sköterska:
    Jag vet, vanligt och svårlöst problem. En del har provat att den långa står och den korta sitter. På större kliniker kan man försöka para ihop personal med ungefär samma längd.
    En viss hjälp kan den långa få genom att böja i höften i stället för att krumma ryggen. Svårare för den som är kort – lätt att axlarna åker upp.

    – ”Låt patienten få det obekvämt.”
    Visst, det kan vara kontroversiellt. Men några mottagningar har tagit till sig det med hull och hår. Man kan motivera det med kvalitet: ”Om vi ska kunna göra ett bra jobb måste vi kunna stå/sitta bra…”
    Ni verkar ha gjort en medveten avvägning att hellre belasta er själva än att patienten får det lite obekvämt och tar ansvar för det. Toppen – medvetna val vill jag uppmuntra! (Fast jag skulle ha gjort en annan bedömning.)

    ”Fastna aldrig i en position”:
    YES! Precis mitt budskap också.

    Vila 2 minuter mellan varje patient:
    Wow – nu blev jag imponerad. Superbra! Tänk om fler gjorde som du – då tror jag vi skulle ha mindre stress. Inte bara i tandvården.

    Vänsterhänt tandläkare:
    De varianter jag sett (och det du skriver) tyder på att det är svårt att få till en bra lösning om man inte har en unit som är byggd åt ”fel” håll. Det finns sådana där man kan svänga över hela sugen på andra sidan. De kan nog underlätta en del.

    Verklighetsbesök:
    Håller med! Jag har varit ute på en hel del kliniker i samband med mina kurser. Ibland med patienter – ibland ”torrövning”. Men det är svårt att få till längre vistelser (det blir dyrt för kliniken). Och hur mycket jag än ser ”från sidan” så kommer jag nog aldrig kunna ge de perfekt avvägda tipsen som tar bort alla ergonomiproblem. Dels finns det ju en hel del ergonomiproblem ”inbyggda” i er verksamhet, och dels är det nog väldigt svårt att få samma känsla för detaljer som den som verkligen gör jobbet.
    Skulle nog behöva utbilda mig till tandläkare, hygienist eller sköterska för att få full koll 🙂

    Just därför är tips och kommentarer från någon som dig som både jobbar i verksamheten OCH reflekterar så värdefullt.

    Stort tack än en gång!
    Du sade det väldigt bra: ”Vi gör så gott det går.” Det är en bra start!

    Vänliga hälsningar
    Bosse

    P.S. Får jag bjuda på en liten present som tack för att du tog dig tid att kommentera så utförligt? Om du skickar din adress till bosse@balansverkstan.se så kommer en liten grunka på posten.
    D.S.

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.