Håll dig stark på jobbet! Ergonomitips för förskolan.

Att arbeta i förskolan kan vara både fysiskt och mentalt påfrestande. Men det finns mycket du själv kan göra för att hålla dig stark på jobbet och få mer energi. Faktum är att du själv är din viktigaste arbetsmiljö. 

Här får du en bukett ergonomitips för förskolan. Var rädd om dig! 

Håll dig stark på förskolan! Illustration: Carian Söe Knudsen. Arbeta i kraftposition

Sträva efter en upprätt hållning i allt du gör. Försök att undvika "ostkroksrygg" som frestar hårt på ryggen. Avspänd och i balans är nyckelord.

  • Sitt (eller stå) aktivt. Tänk dig "lång och stolt". Då kopplar du automatiskt in ryggens hållningsmuskler.
  • Släpp ner axlarna och ha armbågarna intill kroppen.
  • Gå ner på ett eller två knän när du ska trösta eller klä på ett barn. Då kan du fortfarande hålla ryggen rak. Snickarbyxor med inbyggda knäskydd gör det mycket behagligare.
  • En låg rullpall eller påklädningstrappa hjälper dig att komma i barnets nivå utan att behöva böja dig.
  • Låt barnen själva klättra upp till skötbordet i stället för att lyfta dem.
  • När du hamnat i en krokig position (för det kommer du garanterat att göra) - återvänd så snart du kan till "kraftpositionen". Då vänjer du kroppen vid att det är där du ska vara.

Håll dig stark och smidig med ett smörgåsbord av rörelser

Håll dig stark med ett smörgåsbord av rörelser. Din kropp är byggd för rörelse. Men för mycket "samma, samma" sliter. Variation och rörelse minskar risken för belastningsbesvär och gör dig starkare.

  • Variera allt du kan variera.
  • Gör "motrörelser". Om du har hamnat i en framåtböjd position - böj dig bakåt.
  • Rör dig i naturen så ofta du kan. Att gå i obanad terräng tränar rörlighet, balans och styrka automagiskt.
  • Använd "vardagsgymmet" till att öva smidighet och styrka. Varje rörelse räknas!

 Fyll på energi med bra återhämtning

Fyll på energi med bra återhämtning. Ill: Carina Söe Knudsen.Du tål mycket mer belastning om du ger dig själv regelbunden återhämtning av bra kvalitet. Det gäller både kropp och knopp.

  • Prioritera nattsömnen. De flesta behöver 7-8 timmar (även om många tror att de klarar sig med mindre).
  • Ta mikropauser ofta. Några sekunder kan göra underverk.
  • Var ledig när du är ledig.
  • Använd naturen. Lövsus är avstressande.
  • Vad ger dig energi? Gör det!
  • Öva dig i mindfulness. Det är dokumenterat verksamt mot stress. Du lär dig dessutom vara uppmärksam på kroppens signaler, så du kan förebygga belastningsbesvär.

Stressa lagom! Ill: Carina Söe Knudsen. Stressa lagom

Lite stress då och då är inte farligt. Tvärtom, det kan skärpa både kropp och sinne. Men att oavbrutet gå på högvarv bryter ned dig. Så gör vad du kan för att hålla stressen på en hanterbar nivå.

  • Gör en sak i taget med fullt fokus.
  • Planera med lite luft. Skit händer.
  • Låt saker ta den tid de tar.
  • Fråga dig: "Vad är viktigast just nu?". Gör det!
  • Gör vad du kan för att minska buller.

Fler ergonomitips för förskolan

  • Vill du ha ergonomitips i form av en infografik som du själv kan skriva ut kan du ladda hem den här. (pdf, 1 mb)
  • Arbetsmiljöverkets checklista för förskolor hittar du här. (pdf, o,4 mb)

Var rädd om dig!

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.