Utemaningens aktivitet Svensk mästare i stubbsittning får idel lovord. Ta chansen att bli mästare du också.

”Inga problem att sitta stilla”. Annelie Hultgren och Stefan Lundeqvist i Fagersta är två nöjda Mästare i stubbsittning.

Under våren har Utemaningen anordnat SM i stubbsittning som ett lekfullt sätt att utmana människor att varva ner i naturen.

Evenemangen genomförs digitalt via Zoom så du kan vara med var du än är. Det är helt coronasäkert, och evenemanget är populärt.

”Inga glada hejarop”

Mats Ädel gjorde sin mästarsittning under en gran i Gävle, med regn och snö och två plusgrader.

– Mina gissningar var att det handlade om att sitta stilla på en stubbe så länge som möjligt, en slags mental jägarvila, bara till att bita ihop käkarna, hålla andan, för att härda ut bland knott och mygg, och den som har mest pannben och sitter längst vinner SM, säger Mats Ädel.

– Men det som krävdes för att kalla sig mästare i stubbsittning var att sitta stilla på en stubbe i 30 minuter, lägga ifrån sig mobilen, observera med alla sinnen utan att döma.

– Tvärtemot vad jag trodde, inget snack, inga glada hejarop, inte prestera, utan bara vara tyst, släppa taget, stanna upp, andas lugnt och vara närvarande, säger Mats Ädel.

– Jag upplevde att 30 minuters stubbsittning verkligen lugnade hjärnan och kom att tänka på både Buddha och tjuren Ferdinand som verkar ha förstått grejen med att sitta stilla vid ett träd, säger Mats Ädel.

”Härligt att varva ner”

I Fagersta satt Stefan Lundeqvist och Annelie Hultgren i en mossbelupen skog omgiven av stora granar.

De hade inga problem med att sitta stilla en halvtimme. De är ofta ute i skogen för att ”bara vara”.

De firade sin mästartitel med att sitta kvar en stund till och fika.

– Jag tycker det var en himla kul grej och jag fick stor inspiration, säger Annelie Hultgren.

– Nedvarvningen tyckte jag var spännande. Jag är ju van att göra muskelavslappnande övningar, men det var himla härligt att varva ner på detta sätt och använda alla sina sinnen ordentligt. Jag kan verkligen rekommendera detta, säger Annelie Hultgren..

”Såg allt med klarare blick”

På Värmdö utanför Stockholm satt Åsa Dickson.

– För mig böljade det från humlorna i blåbärsriset till jobbtankar, åter till fågelkvittret intill och bilarnas sus långt borta. Blåbärsriset blommar faktiskt redan. Varm sol på kinden. En idé kom och gick. Humla på mitt ben.

–Andetagsfrekvensen gick ner. Det glittrar över vattnet. Det doftar regnvåt skog med sol på. Hörde vingslag över huvet men såg aldrig fågeln.

– Plötsligt kände jag att jag såg allt med en klarare blick och rent sinne. Som om jag just vaknat, eller släppts ut. Nån minut senare pinglade det – halvtimmen var till ända.

– Lyfta ändan från stubben? Nä det hann jag aldrig ens fundera på, säger Åsa Dickson.

Bli Svensk mästare du också!

Jag tycker du också ska bli Svensk mästare i stubbsittning. Forskning från USA visar att halten av stresshormoner minskar med 25% efter bara 20 minuter i naturen.

Men självklart kan du gå ut och stubbsitta på egen hand. Avsikten med SM i stubbsittning är just att inspirera till att fler ska varva ner regelbundet i naturen.

Här kan du läsa fem tips för en lyckad stubbsittning.

Fakta om SM i stubbsittning

  • Genomförs via Zoom, så du kan delta där du är.
  • Du får en introduktion och nedvärmning, sedan har du en haltimme helt för dig själv i naturen.
  • Allt du behöver göra är att vara stilla under 30 minuter i någon form av natur. Inte pilla på mobilen, lyssna på musik eller träna.
  • Alla som genomför SM kan kalla sig Svensk mästare och får en fin mästarbadge.

Vill du vara med – kolla i kalendariet efter nästa SM i stubbsittning. Eller skicka ett mail om du vill anordna SM i stubbsittning som företagsaktivitet.